ARoS Aarhus Kunstmuseum har for nylig fået et nyt værk, som netop er sat op i udstillingen Human Nature på niveau 8. Her i salen kan man bl.a. følge udviklingen af skulpturer fra det naturalistiske til det abstrakte. Læs mere
Forfatterarkiv: Erik Nørager
Dette indlæg blev udgivet i Samlingen den .
Christian Blache
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen den .
Christian Blache (1838-1920) var en af de kunstnere, der kom fra Aarhus, men fik et vist ry både nationalt og internationalt. Han voksede op i byen som søn af rektoren for Aarhus Katedralskole, hvor Emmerik Høegh-Guldberg underviste i kunst, og var jævnaldrende med kunstnerne Andreas Fritz og Janus la Cour, som han var venner med. Læs mere
Andreas Fritz
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen den .
Vilhelm Kyhn og Drømmen om Danmark
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen, Udstillinger den .
Vilhelm Kyhn (1819-1903) har senere på måneden 200-års fødselsdag, den 31. marts 2019. Hans lange liv gjorde ham til bindeled imellem guldalderkunsten og den nye nationalromantiske kunststrømning i anden halvdel af 1800-tallet. Læs mere
Fokus på nye strømninger i kunsten i anden halvdel af 1800-tallet.
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Kunstens rolle, Samlingen den .
Et blandet legeme og arkitekturens 21 grader
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen den .
De af jer, der har besøgt ARoS her i sommervarmen, har ikke kunnet undgå at se, at der er blevet stillet et nyt kunstværk op midt i gaden igennem huset. Værket er af Hein Heinsen: Et blandet legeme og arkitekturens 21 grader. 1997-2000. Det er et stort værk, udført i aluminium, og 290 x 350 x 150 cm. Læs mere
“AL GOD KUNST ER POLITISK, AL POLITISK KUNST ER DÅRLIG”
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Human Nature, Kunstens rolle, Samlingen den .
Når vi hører dette udsagn, så viser der sig sikkert for vores indre blik nogle kraftfulde skildringer af verdens uretfærdigheder. Men citatet er faktisk af Harald Giersing, og hans egne billeder skildrer på ingen måde sultens slavehær eller noget der ligner. Det er som oftest smukke unge kvinder i færd med rolige sysler. Læs mere
Om kunst og udstillinger
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Kunstens rolle, Samlingen den .
Kunst er ikke til for kunsthistoriens skyld, ligesom politiske beslutninger ikke tages for historiens skyld, men for menneskenes. Kunst er kommunikation. Kunstneren vil fortælle dig noget, rette din opmærksomhed imod noget. Det er en tilsvarende situation, man er i, når man skal sammensætte en udstilling. Læs mere
Døde heste og giraffer på kaminhylden
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Kunstens rolle, Samlingen, Udstillinger den .
En 12-årig pige fra Utah i USA, der poserer med en giraf på skulderen, som hun stolt viser frem efter netop at have skudt på en jagt i Sydafrika. Det er en historie, som Politiken omtaler har skabt en shitstorm på de sociale medier. Det gjorde Bjørn Nørgaards Hesteofringen også, da den fandt sted i 1970, omend det foregik på datidens medier. Læs mere
Kunst og sport – hvad nytte er det til?
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Kunstens rolle den .
Det er et spørgsmål, vi tit hører, os der arbejder med kunst. Nu kører de olympiske lege, og nogen er vildt optaget af det, mens andre spørger, hvad nytte er det til – også her.
Svaret er selvfølgelig: Ingen – hvis man altså vælger den tilgang til tilværelsen. Men det gælder jo også alt muligt andet. Hvad nytte er blomster til, hvis de ikke skal spises. Hvad nytte er kæledyr til, hvis de ikke skal holde vagt. Hvad nytte er bøger til, hvis det ikke lige er en regnskabsbog eller en telefonbog. Læs mere