Forfatterarkiv: Marianne Grymer Bargeman

#SAMMENHVERFORSIG

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Store kunstoplevelser den af .

Maleriet ”Dobbeltportræt. Kunstneren og hans hustru” er fra 1898 og forestiller kunstneren og hans hustru Ida. Bordet med dugen skiller forgrund og mellemgrund fra hinanden, og bordet både forbinder og adskiller de to figurer. På én gang er det et meget enkelt og et meget mystisk billede. Det forestiller jo bare en mand og en kvinde ved et bord. Men der er noget mærkeligt ved det. Noget unaturligt over den akvariegrønne farve, som man ligesom ser billedet igennem. Noget gådefuldt ved den rygvendte mand og mørket bag dem, et mørke som de næsten suges ind i. Eller også skyldes det gådefulde, at bordets forkant ikke er synlig, selvom manden er skudt ind mellem rammekant og bord. Det trækker begge figurer frem i fladen på en unaturlig måde. Det virker næsten som om Ida stiger frem og op, mens den forreste figur, næsten som en vægtskål, synker ind og ned i mørket. Læs mere

Cool, Calm and Collected – Spørg løs

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Cool, Calm and Collected, Formidling, Udstillinger den af .

Ingen nye tanker uden spørgsmål. At stille spørgsmål er uløseligt forbundet med udvikling og det at være menneske. Spørgsmål er også det væsenstræk, der adskiller os fra dyrene. De fleste af os stiller hundredvis af spørgsmål om dagen uden at tænke over det. Dertil kommer de spørgsmål, vi ikke stiller højt. Nogen gange er svaret, der afgørende. Andre gange handler det om handlingen, spørgsmålet afføder. Og indimellem orienterer et spørgsmål sig hverken mod et svar eller en handling. Læs mere

Samtidighed – om Kulturmødet Mors og alt det, der sker, når vi sætter os sammen

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS Public, Kunstens rolle den af .

Det fysiske møde mellem mennesker synes populært som aldrig før. Vi søger samtaler og fysiske mødesteder. Måske fordi vi lever i en digital verden. Denne interesse for at mødes vidner kulturmødet Mors også om, der i år satte rekord med 22.000 besøgende. Det femte kulturmøde var også i mine øjne det hidtil mest vellykkede. Læs mere