Forfatterarkiv: Jakob Vengberg Sevel

Monumenternes fortælling

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Udstillinger den af .

Mennesket har til alle tider lavet mytologier, både for at forstå den verden, de lever i, og for at skabe verden i det billede, de ønsker. Når mennesker forsamler sig i en gruppe, har de behov for en fælles fortælling, der binder dem sammen, og som samtidig også lukker andre ude. Fra de tidligste kulturer til antikkens velkendte mytologier over den kristne tro til den moderne velfærdsstat har en kollektiv, samlende fortælling, der binder os sammen i en fælles bevidsthed, været en nødvendighed. Mythologies – The Beginning and End of Civilizations viser de fortællinger, som mennesket på udvalgte tidspunkter i historien har troet på, og som til stadighed skaber de ydre rammer for vores liv – det, man kunne kalde samfundskonstituerende fortællinger. Disse fortællinger har vi i udstillingen valgt at karakterisere som mytologierLæs mere

Hog Pasture: Survival Piece #1

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS Triennial - The Garden, The Garden, The Past, Udstillinger den af .

Den sidste søndag i efterårsferien dannede ARoS ramme om en performance, der markerede afslutningen på ARoS Triennale The Garden – End of Times Beginning of Times. Performancen var knyttet til udstillingens værk Hog Pasture: Survival Piece #1 af kunstnergruppen Harrison Studio, der tilhørte den tidlige eco art, en kunstnergruppering der blev formet ud af Landart bevægelsen. Men modsat landart kunstens formalistiske slægtskab med minimalismen, var/er eco art kunstnerne en mere politiseret aktivistisk kunstform, hvor man søger at italesætte menneskets – til tider problematiske – forhold til naturen. Værket blev første gang opført i Bosten i 1971 og er efterfølgende blevet genopført til en række udstillinger på baggrund af dets betydning for eco art grupperingen.   

Læs mere

The Garden – Diana Thater: Chernobyl

Dette indlæg blev udgivet i ARoS Triennial - The Garden, The Garden, The Past, Udstillinger den af .

Mennesket har siden sin indtrædelse i jor­dens økosystem påvirket det, på godt og ondt. De seneste årtier har været kendeteg­net ved en hidtil uset acceleration i den men­neskelige indvirkning på det, som ofte går under den samlende betegnelse ‘miljøet’. Denne nye epoke bliver ofte karakteriseret som den antropocæne epoke, menneskets tidsalder. Læs mere

Samtidskunsten i The Garden – ”The Anthropocene”

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS Triennial - The Garden, Kunstens rolle, The Past, Udstillinger den af .

Udstillingen The Garden The Past som åbner på ARoS 8. april, dækker over en kunstnerisk periode der strækker sig fra Versailles-haven og det nyklassicistiske landskabsmaleri, til samtidskunsten. Fælles for alle udstillingens værker er, at de udstillede kunstværker portrætterer den givne periodes forhold til naturen. Udstillingen strækker sig over to gallerier på ARoS – Niveau 5, hvor udstillingen starter og niveau 1, hvor den får sin afslutning, som leder frem mod sommerens åbning af The Present og The Future, udenfor museet. Læs mere