Der er ingen tvivl om at Montreal Museum of Fine Arts i Canada er noget helt særligt. Dette museum har ikke alene taget et ekstraordinært og modigt skridt i forhold til sin egen museumspraksis, men under vores nylige besøg hos de canadiske formidlingskolleger blev vi bekræftet i, at særligt de sociale og sundhedsmæssige indsatsområder, museet arbejder med, bør være med til at definere mange museers fremtidige rolle i samfundet. Læs mere
Forfatterarkiv: Anne Mette Høncke
Dette indlæg blev udgivet i ARoS den .
Kunstmuseet som arena for børns sproglige udvikling
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Kunstens rolle den .
De danske daginstitutioner rummer forskellige former for miljøer og fysisk inventar, som bidrager til børnenes sproglige udvikling. Det kan f.eks. være et hyggehjørne med alfabetklodser, en læsehule med bøger, en væg med ordplakater eller noget helt fjerde. Men også udenfor institutionen findes der interessante miljøer, som med den rette rammesætning vil kunne udnyttes til sprogfremmende aktiviteter. Et af disse miljøer, mener vi, er kunstmuseet ARoS. Læs mere
Kære dagbog – I dag foregik vores fysik undervisning på ARoS…
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Samlingen den .
Det ligger næppe lige til højrebenet for en elev i 9. klasse at relatere oplevelsen af Olafur Eliassons ”Your Rainbow Panorama” (2011) til fysikforsøg baseret på stjernekastere. Eller at en analyse af hvalernes kommunikation under vand vil kunne udbygge oplevelsen af Tony Ourslers kunstinstallation ”Unk” (2004). Læs mere
Kunst for børn?
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling den .
På ARoS skal børn altid føle sig velkomne, og det ligger i vores målsætning, at vores formidlingstiltag skal bidrage aktivt til, at børnene bliver fortrolige med kunsten. Derfor arbejder vi bl.a. for, at vi til alle særudstillinger kan tilbyde et materiale, der er målrettet denne besøgsgruppe, og som skærper deres interesse og nysgerrighed samt styrker evnen til refleksion. Læs mere
Spiste fiskerne på Skagen overhovedet fisk? Og kan man kalde Boy’s lilletå for ”lille”, når den bare er SÅ stor?
Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Kunstens rolle den .
Børns evne til at undre sig, fantasere og stille spørgsmål præger deres umiddelbare tilgang til kunst. Læs mere