Genkendelsens glæde

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen, Udstillinger den af .

Forleden mødte jeg én af mine forældres bekendte på gaden. ”Gud, hvor du da ligner din mor! Og stemmen! Som at høre din far…” Genkendelsens glæde var stor – ikke mindst fordi ahaoplevelsen af at møde mine forældre igennem mig syntes lige så intens. Jeg blev set – ikke isoleret – men i relation til noget, nemlig mit biologiske ophav.

Jeg arbejder en del med genkendelighed i øjeblikket. Måske netop derfor blev jeg ved med at tænke på de intense 2 minutter i forårssolen på gaden. Vi mennesker elsker at forstå bagvendt. Vi elsker at opleve i relation til noget, vi allerede har indprentet i vores erindring. Vi elsker at opnå sejrsrusen over, at erkendelsen af en lille ting føjer sig til noget langt større og mere komplekst.

13656-29

Nu er jeg jo hverken filosof eller kognitiv psykolog. Jeg er museumsinspektør, og arbejder i øjeblikket med en anderledes samlingspræsentation med titlen Formen, Farven, Fladen – alligevel er genkendelighed et af kodeordene i netop denne proces. Genkendeligheden er dog ikke møntet på mennesker imellem – men på relationer mellem kunst og design i formsprog, farver, tendenser og materialer.

Formen, Farven, Fladen præsenterer en række værker fra ARoS’ faste samling, som karakteriseres ved at være ikke-figurative. Man finder hverken menneske, dyr eller andet genkendeligt i motiverne, ej heller abstraktioner over menneske, dyr eller andet genkendeligt – det er derimod de rene former, de klare farver og ensartede flader, som binder værkerne sammen på tværs af 85 år.

PaustianGenkendelsens glæde indtræffer (forhåbentligt!) i det øjeblik, man oplever kunsten i relation til en række designobjekter, hvis popularitet peaker i disse år: Pantons Flower Pot lampe, Ray & Charles Eames skalstol og Rostis klassiske Margretheskål, for blot at nævne et par stykker.

Tingene hænger nemlig sammen – kunst og design. Udgangspunktet for 1900-tallets abstrakte kunst var et ønske om at skabe et bedre samfund efter rædslerne fra krigen. Kunsten var ideologisk og skulle fungere som løftestang i konstruktionen af en ny og bedre tilværelse for mennesket. Det hjalp de klare farver, rene former og store flader godt på vej med – i billedkunsten såvel som i designkulturen.

Summar summarum: der er potentiale for ahaoplevelser og genkendelsens glæde, når du i Formen, Farven, Fladen kan se kunst og design i flirtende dialog. Kom selv og vurder. Formen, Farven, Fladen åbner 27. marts 2015…