”Kunsten der ville redde verden”. Del 2: Clausen og Landgreen – geometri på tværs af tid!

Dette indlæg blev udgivet i Formen - Farven - Fladen den af .

Min kære Cisca, maler du stadig abstrakt? Dette spørgsmål står i et brev til Franciska Clausen fra en af hendes kunstnervenner i Paris. Den danske kvindelige kunstner Franciska Clausen var kunstnerisk langt forud for sin tid, da hun i 1932 kom hjem til Danmark efter en årrække i Paris. I Paris havde hun opsøgt nogle af de eksperimenterende kunstnergrupperinger, og var blevet inspireret til at male abstrakt kunst. Da hun kom tilbage til Danmark måtte hun sande, at hun ikke kunne leve af kun at male denne type kunst, og begyndte derfor at male portrætmalerier i naturalistisk stil. Det var først i efterkrigstiden at kunstsamlerne begyndte at få øjnene op for Franciska Clausen, og hendes abstrakte kunst blev solgt både til museer og samlere. 

Hendes værk i udstillingen Formen, Farven og Fladen er både udstillingen ældste værk og har været inspirationskilde til udstillingens logo, som faktisk er et lille udsnit, af højre hjørne, af værket Penture Murale, 1930 som ses i rum nummer to.

På samme væg som Franciska Clausen, men adskilt i tid af 80 år, hænger Malene Landgreens værk Red Blue Motion Totem, 2010.

Malene Landgreen er en af vores samtids store kunstnere. Hun står på skuldrene af nogle af den danske abstrakte kunsts ”grand old men”, blandt andre Richard Mortensen og Ib Geertsen.

Landgreen har dog sit helt eget kunstneriske udtryk. Udforskningen af rummet og lyset og farvens potentiale har løbet som en rød tråd gennem hendes karriere. Hendes kunst i det offentlige rum går i dialog med arkitekturen og opfordrer beskueren til at være fantasifuld og oplevelsesrig i deres måde at opleve byrummet på.

Malene Lundgreen, Red Blue Motion Totem, 2010

Malene Lundgreen, Red Blue Motion Totem, 2010

Både Franciska Clausen og Malene Landgreen er kunstnere som har været nyskabende for den danske kunsthistorie.

Franciska Clausen tog det abstrakte kunstmaleri med til Danmark, lang tid før at det blev tidens tendens at male nonfigurativt. Malene Landgreen har videreført den abstrakte tradition i hendes malerier, og forsøger at møde sit publikum der hvor de befinder sig – i det offentlige rum.

Begge kunstnere arbejder med former, farver og flader som i dag kan opleves i en række forskellige design objekter, som vi dagligt omgiver os med uden at være bevidste om deres tilknytning til kunsten. Deres kunsts geometriske former kan vi i dag genkende i bolig tekstiler, smykke og meget andet.