”Kunsten der ville redde verden”: Ib Geertsen – mobiler og matematiske titler

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formen, Samlingen den af .
Ib Geertsen, Bevægelig Kegleskulptur, 1989

Ib Geertsens (1919 – 2009) kunst er tæt forbundet med den konkret abstrakte kunst, som brød frem i slutningen af 1940´erne. Som kunstner arbejde han både med maleri, grafik og skulptur.

Han blev særlig kendt for sit arbejde med mobiler, som skulle ses som selvbevægelige kunstværker. Med deres asymmetriske former er Geertsens mobiler i fuldstændig balance, når de drejer om sig selv. De virker nærmest hypnotiserende. Geertsen begyndte arbejdet med sine mobiler i efterkrigstiden:

”Det var ud fra idéen om at lave linjen i mine billeder bevægelig i konkret forstand, at mobilen pludselig blev til. Det glade udtryk og poesien i mobilerne kom helt af sig selv.”

I de efterfølgende 50 år raffinerede og perfektionerede han dem. Ib Geertsens mobile Bevægelig Kegleskulptur, 1989 kan opleves i udstillingen Formen Farven og Fladen.

Udover at Geertsen brugte geometriske former i sine mobiler, arbejdede han også med formerne i sine malerier. Værkeserien Nul + To; En + To; To + To, 1964, som bliver udstillet i Formen Farven Fladen, viser Geertsens fascination af dråbens form. Med den serielle gentagelse ville han undersøge traditionelle formers mangeartede kombinationsmuligheder. I værkserien oplever man, at fladerne er inddelt i to felter. Små forskydninger i både form, linje og farve giver billedserien variation og dynamik der – som titlen afslører – synes at have afsæt i en matematisk model.

 

Ib Geertsen, Nul + To; En + To; To + To, 1964

Ib Geertsen, Nul + To; En + To; To + To, 1964

 

Geertsen var en autodidakt kunstner. Oprindeligt var han udlært gartner. På trods af, at han ikke havde en officiel uddannelse som billedkunster, opnåede han stor anerkendelse. Han blev flere gange indbudt til at udsmykke offentlige bygninger, som skoler og sygehuse. Dette kan blandt andet opleves på Næstved og Aalborg sygehus. Hermed indskriver han sig i den kunstneriske tradition, der opstod med den konkret abstrakte kunst, om at få kunsten ud til folket.