Kunsten der ville redde verden – Jeppe Hein: Mit værk/dit værk

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formen - Farven - Fladen, Samlingen, Udstillinger den af .

Jeg møder ofte den holdning, at kunstneren må og skal være skaberen af sit eget værk. Hun/han skal med egne hænder og genialitet skabe en genstand med et klart budskab, som vi andre kan beundre. Passivt. Men hvorfor ikke lege med? 

I udstillingen Formen, Farven, Fladen balancerer en stålkugle på en barre. Helt stilfærdigt triller den langsomt fra den ene ende til den anden, og tilbage igen. Værket hedder On Trail og er lavet af den danske kunstner Jeppe Hein (1974-). Det er som sådan ikke et interaktivt værk. Kuglen triller af sig selv, og du skal ikke gøre noget. Men jeg vil vove at påstå, at værket gør noget ved dig, alt efter hvem du er.

Jeppe Hein, On Trail, 2009

Jeppe Hein, On Trail, 2009

Personligt bevæger jeg mig langsommere og mere forsigtigt, når jeg er i nærheden af værket. Vel af frygt for at ødelægge balancen, som virker så skrøbelig (selvom jeg ved det er en illusion). Andre holder vejret, og er klar til at gribe, når kugler står og vipper for enden af barren, inden den vender om og triller den anden vej. Og andre igen får lyst til at vippe den af pinden, med et hurtigt dask (og, ja det er faktisk sket).

Jeppe Hein, Appearing Rooms, permanent installation, Perth, Australien

Jeppe Hein, Appearing Rooms, permanent installation, Perth, Australien

Jeppe Hein er nok bedst kendt for sine værker lavet til byrummet. Ligesom Olafur Eliasson (som han i øvrigt er inspireret af og har arbejdet for), er medskabelse og deltagelse en central del af hans værker. Eliasson markerer dette ved at give sine værker titler som fx Your rainbow panorama (daglig tale ”regnbuen”) eller Your atmospheric colour atlas (daglig tale ”tåge-rummet” i udstillingen Out of the Darkness).

Long Modified Bench Murau, 2012, variable mål. Courtesy Johann König, Berlin and 303 Gallery, NY. Foto Lutz Herrmann.

Long Modified Bench Murau, 2012, variable mål. Courtesy Johann König, Berlin and 303 Gallery, NY. Foto Lutz Herrmann.

I Jeppe Heins værker udviskes denne grænse mellem ”dit” og ”mit” ved, at mange af hans værker reagerer på din fysiske tilstedeværelse. På hvad du gør. Du kan ikke ”bare” være passiv beskuer og forsøge at finde hoved og hale i kunstnerens værk. Du bliver medskaber og må i bund og grund selv finde ud af, hvad værket gør ved din virkelighed.

Jeppe Hein, Distance, installeret på ARoS i 2009 i forbindelse med udstillingen Sense City

Jeppe Hein, Distance, installeret på ARoS i 2009 i forbindelse med udstillingen Sense City 

Udstillingsvue fra Formen, Farven, Fladen. Bagerst Jeppe Hein, On Trail, 2009

Udstillingsvue fra Formen, Farven, Fladen. Bagerst Jeppe Hein, On Trail, 2009

Lig Eliasson ønsker Hein med sine værker, at vise at du med din deltagelse kan påvirke og forandre værket. At virkeligheden ikke er en statisk størrelse, med én mulig synsvinkel og et muligt resultat. Den aktive deltager kan gøre en forskel!

Water Pavilion Aalborg, 2011, Permanent installation på KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg. Foto Simon Andersen.

Water Pavilion Aalborg, 2011, Permanent installation på KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg. Foto Simon Andersen.