Kunsten der ville redde verden: Hein Heinsen – Befri skulpturen!

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formen - Farven - Fladen, Samlingen, Udstillinger den af .

Hein Heinsens (f. 1935) skulptur Sinuskurver, 1967 adskiller sig radikalt fra udstillingen Formen, Farven, Fladens øvrige skulpturer. Grunden til dette er, værkets blankpoleret lakoverflade som tiltrækker en i det man træder ind i rummet.

Hein Heinsen er en dansk billedhugger. I hans kunstneriske arbejde er han generelt meget teoretisk, i sin tilgang til sine værker. I 1974 skabte han sammen med Stig Brøgger og Mogens Møller ”Institut for Skalakunst”. Institut for Skalakunst blev drevet af de tre kunstnere og mange af de værker, som de skabte er nogle af 1980´ernes mest komplekse rumudsmykninger og installationer.
Heinsens overordnet mål med skulpturen som medie var, at han ville befri skulpturen fra dens naturalistiske tradition. Skulpturen skulle ikke ligne ”noget”, den skulle være åben og anonym. Skulpturen som værk skulle altså ikke henvise til den ydre verden, men fremstå som en genstand, som var på linje med industrielt fabrikerede produkter. Denne optik gælder også værket Sinuskurver, som udstilles i Formen, Farven, Fladen.

Heinsens værk besidder ingen figurative træk. Skulpturen er dannet ud fra en matematisk formel og fremstår monoton og seriel. Værket er eksperimenterende og forsøger i alt sin enkelthed at slette spor af værkets tilblivelse og i stedet skabe et udtryk, der fremstår som et system. Dette gøres via de ni lilla serielle stål-forhøjninger.
Det faktum, at skulpturen er udført i stål er overraskende, når man første gang betragter den. Skulpturen virker umiddelbar blød og let, og man antager at den er lavet af plastik. Tro mod tidens traditioner har Heinsen dog anvendt stål til modelleringen af værket. Stål og andre industrielle materialer blev hyppigt brugt i 60´erne og 70´erne, som et kunstnerisk dogme.

_30B6824

 

De andre værker som befinder sig i samme rum som Heinsens værk, er på samme måde som Sinuskurver serielle og enkle i deres udtryk. Det handler om balance. I dette rum falder der en rolig over en, og man har mulighed for at betragte rummets værker fra den finske designer Eero Aarnios hængende (og svingende) stol, som er placeret midt i rummet.