Kunsten der ville redde verden: Gernes og den helbredende udsmykning

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formen - Farven - Fladen, Samlingen, Udstillinger den af .

“En doktor er til for at reparere en brækket arm, en cykelsmed for at sætte en ny krank i, en snedker for at reparere et brækket stoleben. En kunstner er til for at reparere en knækket moral.” Citat Paul Gernes, 1962.

I udstillingen Formen, farven, fladens næstsidste rum vises Paul Gernes værk fra samlingen Variationer over det schweiziske flag (1976), sammen med en fotostat, der viser en lille bid af kunstnerens kendte totaludsmykning fra Herlev Hospital.

Variationer over det schweiziske flag består af ca. 80 bemalede masonitplader (hver 91,5 x 91,5 cm), hvoraf de fleste indgår i udstillingen. Værket har senest set dagens lys i 2014 i udstillingen Director’s Choice, hvor værket indtog en væg i ”Hus nr. 9”. Denne gang nøjes værket ikke med en væg, men kryber sig rundt om hjørnerne i rummet, op over dørkarmene, og udgør sammen med det bemalede gulv, og fotostaten, en ”totaludsmykning” i sig selv.   

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Gernes ikke var fan af museer. For Gernes var museernes fine og ophøjede rum – sammen med den selvhøjtidelige kunstner – skyld i, at mange opfattede moderne kunst som fremmed, uforståelig og utilnærmelig. Han så det derfor, som sin mission at gøre kunsten folkelig og nyttig. Den skulle være et kollektivt gode i hverdagen, ikke et privilegium for eliten. I forlængelse heraf, så han heller ikke sig selv som et ”kunstner-geni”, men som en håndværker, på lige fod med murere og tømrere.

Den gennemgribende udsmykning af Herlev Hospital, som Gernes påbegyndte i 1968 og som blev indviet i 1976, er måske Danmarks mest gennemgribende totaludsmykning. I alle kroge fra forhallen, til møderum, skyllerum, stikkontakter og gummilister, har kunstneren sat sit præg. Udsmykning og arkitektur flyder sammen og grænserne udviskes. Vejen mod denne visionære og gennemgribende udsmykning var lang – oprindeligt fik Gernes kun til opgave at udsmykke forhallen. Men Gernes lavede en 1:1 mock-up af sin farvestrålende ide på Gentofte Hospital, hvor forskellige afdelinger på skift flyttede ind og boede og arbejdede i 3 måneder. Og dommen var klar: Forskrækkelse og forargelse blev afløst af forelskelse og fornyet energi!

_30B6997

Foto: Anders Sune Berg

Gernes mange tanker og ideer bag farvesætningen af Herlev Hospital, udviser en stor indsigt i menneskers behov og hverdag. Behov for vitalitet, for glæde, for genkendelighed og afveksling, for pejlemærker og for det nære.

Med udsmykningen ønskede Gernes at bringe menneskelighed og individualisme ind i det ellers traditionelt set kolde, hvide og kliniske hospitalsbyggeri. Han ønskede at højne oplevelsen for både patienter og ansatte, for at gøre hverdagen bedre. For Gernes skulle kunsten nemlig:

”…i videst muligt omfang følge det enkelte menneske gennem tilværelsen som en opmuntrende ven og en klog vejviser, der gør selve livet lettere at leve.”

Læs mere om udsmykningen m.m. på www.gernes.dk som også er kilde for ovenstående.