Fra skandalekunst til kitsch

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Monet - Lost in Translation, Udstillinger den af .

Fredag d. 9. oktober 2015 slår ARoS dørene op for en spektakulær særudstilling med impressionistiske værker: Monet – Lost in Translation.

Claude Monet og impressionisterne har ikke altid været ombejlet verdenskunst. Faktisk var kritikken hård, da kunstnersammenslutningen udstillede for første gang i 1874. Kunstkritiker Louis Leroy beskrev sin oplevelse sådan:  

“Oh! det var en barsk dag, den dag hvor jeg dristede mig til at besøge den første udstilling (…) Den uforstandige var taget derhen uden ondt i sinde; han forestillede sig at skulle se malerier, som man gør overalt, gode og dårlige, (..), men ikke krænkelser af god kunstnerisk praksis, af dyrkelsen af for­men og respekten for mestrene. – Åh! Formen! Åh! Mestrene! Dem er der ikke længere brug for, du gamle! Vi har lavet om på alting.”

IMG_9209

Installationsfoto fra tidlig udstilling af impressionisterne

Der er sket meget siden kritikerne i 1874 dømte Monet og hans kunstnerkollegaer til at være skandaløse malere. Dengang lød kritikken, at deres værker var abstrakte, at de i stedet for at gengive virkeligheden efterlod beskueren med en ufærdig skitse, en skændig antydning af verden. Heraf kom betegnelsen ”impression”, fransk for ”indtryk”.

IMG_9210

Ordet “impressionisme” var oprindeligt et skældsord, der blev brugt til at beskrive maleriernes – set med datidens kritikerøjne – skitseagtige karakter

Siden er særligt Monets malerier blevet verdenskendte og hans motiver reproduceret i det uendelige på alle tænkelige måder. På alt lige fra plakater til T-shirts, slips, sutter, trusser, krus, iPhone covers – you name it. Alle kender Monet, alle har set Monet. Eller har de?

Hvor mange har egentlig stået ansigt til ansigt med et ægte impressionistisk værk, en ægte Monet? Ikke en flad, og måske halvdårlig plakat i svæveramme, men den ægte vare, hvor hvert enkelt penselstrøg kan ses og farverne glimrer?

I ARoS’ udstilling vil du blive taget med på en rejse tilbage i tiden. Fra storbyen Paris omkring århundredeskiftet, og med toget videre ud i landområderne, kan du følge impressionisternes jagt efter motiver, med kulmination i Monets berømte have i Giverny, hvor åkande-motiverne blev til.

Udstillingen rummer 49 værker, malet af 13 forskellige kunstnere. Her på bloggen vil i den kommende tid introducere dem alle sammen. Så følg med her, hvis du vil vide mere om; Monet, Sisley, Pissarro, Renoir, Courbet, Guillaumin, Boudin, Dias de la Peña, Gauguin, Rousseau, Corot, Degas og Morisot!