CAMILLE PISSARRO (1830–1903)

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Monet - Lost in Translation, Udstillinger den af .

Til udstillingen MONET – LOST IN TRANSLATION har ARoS udvalgt 6 værker af kunstneren Camille Pissarro, som er hentet hjem fra henholdsvis Los Angeles og Saint Louis i USA, Manchester i England, Genève i Schweiz, Dieppe i Frankrig og hjemlige Charlottenlund.

De seks motiver veksler mellem skildringer af det hektiske byliv i Paris og mere rolige landlige motiver hentet fra fx Montfaucault i Frankrig, hvor Pissarro malede en hel serie af værker, af det han betragtede som ”det ægte liv på landet”. Værket på udstilling på ARoS – Gård i Montfaucault – er fra 1874, det første år Pissarro besøgte egnen.

Camille Pissarro, photo Frederick Hollyer, c. 1890-1903, London Stapleton Historical Collection, (c) 2015 Photo Scala florence, Heritage images_A3Pissarro blev født i Dansk Vestindien og sendt til Paris af sin velhavende jødiske familie for at afslutte sin uddannelse. I 1860 stu­derede han på Académie Suisse, hvor han mødte Monet og Cézanne. Gennem dem kom han ind i kredsen af unge impressionister, der mødtes jævnligt på Café Guerbois, hvor Manet, Degas og Renoir også holdt til. Pissarro var den ældste og blev en slags faderfigur for gruppens medlemmer. Som den eneste deltog han i alle otte impres­sionist-udstillinger. Han brugte meget energi på at arrangere impres­sionist-udstillingerne. Han giftede sig i 1870 med moderens tjenest­epige, Julie Véllay. Sammen fik de seks børn, der alle viste sig at have kunstneriske evner. Han forblev dansk statsborger hele sit liv.