PIERRE-AUGUSTE RENOIR (1841–1919)

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Monet - Lost in Translation, Udstillinger den af .

Renoir er særligt kendt for sine motiver af unge kvinder, børn, blom­ster og landskaber. Sideløbende med sin læretid på en parisisk por­celænsfabrik studerede han rokokomaleri på Louvre, hvor han også blev begejstret for Rubens’ sanselige fremstillinger af svulmende kvindekroppe. Renoir assis dans son atelier à Paris I 1862 studerede han hos Gleyre, hvor Monet, Sis­ley og Bazille var blandt hans medstuderende. Renoir var med til at danne den impressionistiske kunstnersammenslutning, men selvom han benyttede sig af impressionistiske virkemidler i de fleste af sine billeder, malede han sjældent sine værker som umiddelbare øjeb­liksregistreringer af motivet. I stedet færdiggjorde han sine billeder i atelieret. Alligevel lykkedes det ham at få sine fremstillinger til at virke lige så autentisk momentane som kunstnerkollegernes.

På udstillingen Monet – Lost in Translation kan der opleves fire værker af Renoir indlånt fra henholdsvis Ordrupgaard i Charlottenlund, Kunsthalle Bremen i Tyskland, Palais des Beaux-arts de Lille i Frankrig og Memorial Art Gallery i Rochester, NY, USA