Det man normalt ikke ser

Dette indlæg blev udgivet i Formidling, Museion, Rejser, Samlingen den af .

Er det sandt, at vi glemmer museets faste samlinger og kun fokuserer på særudstillinger? Det ser jeg nærmere på i dette blogindlæg, hvor jeg samtidig løfter lidt af sløret for efterårets store formidlingssatsning MUSEION.  

Særudstillinger løber med meget opmærksomhed. Men er det så underligt? Særudstillinger giver os, i en begrænset periode, mulighed for at se værker og kunstnere, som ikke normalt kan ses sammen eller her i landet. Der er for eksempel mange kunstnere fra Kina, jeg aldrig havde hørt om, før A New Dynasty åbnede på ARoS. Men særudstillinger står ikke alene. Uden en samling kan det være svært at engagere sig med fortiden – og med fremtiden. En samling tilbyder sammenhæng, perspektiv og ståsted på tværs af tid og rum. ARoS samling af ca. 8000 værker er netop omdrejningspunktet, når ARoS åbner MUSEION på niveau 3 til efteråret.

Digitalt wonderland
For to uger siden fløj jeg med to kolleger til Cleveland Art Museum i Ohio, USA. Her åbnede museet for et par år siden Gallery One, et digitalt wonderland, hvis mål var, og er, at engagere og begejstre publikum på nye og legende måder med afsæt i museets kunstsamling. Formålet med turen var at se nærmere på andre museers prisvindende digitale formidling. Og lad det være sagt med det samme: Vi blev meget begejstrede for Gallery One!

Samling som levende organisme
Noget af det mest imponerende ved Gallery One var museets otte meter lange touch screen, som viste ca. 3600 af museets værker – på en gang! Som en levende organisme flød værkerne forbi på væggen og gav os mulighed for at udforske samlingen på helt nye måder. Vi kunne fx søge på alle museets værker med katte, hatte, kvinder, cirkler og horisonter, eller vi kunne kategorisere værkerne efter farver og under store eksistentielle temaer som fx kærlighed. Den digitale væg gav lyst til at kigge og diskutere og mod på at forbinde og koble alle typer af kunstværker. Det var overvældende, sjovt, tankevækkende og stærkt appellerede, både visuelt og teknisk, og samtidig vedkommende for både læg- og fagfolk. Kunstværker, som kunsthistorikere aldrig ville sammenstille, begyndte pludselig at ”vinke” til hinanden pga. et formelt slægtskab – eller ”råbe af” hinanden trods tematisk lighed. Væggen mindede om den rigdom af udtryk, som kunsthistorien – og museet – rummer. Men væggen mindede også om, hvor eksistentielt forbundne vi som mennesker er.

Billede før ord
Det var både inspirerende at være aktiv, men det var også interessant at iagttage andre gæsters ”udstillinger”. Vi blev mindet om, hvor stærkt, det virker, når billeder kommer før ord. I Gallery One var det kunstværkerne, som visuelt talte sammen, slog mod hinanden og skabte nysgerrighed og undren. Ord var der også mange af, men det var ikke det første, vi mødte. Ved hjælp af en app kunne vi efterfølgende læse mere om de værker, vi, eller andre, havde vist særlig interesse for, og finde dem fysisk i museets sale.

Relevans og appel
På ARoS vil man til efteråret kunne se, hvordan vi har ladet os inspirere af elementer fra Gallery One. Ideerne vil naturligvis være videreudviklet i overensstemmelse med nye tekniske muligheder, den danske kontekst og museets samling og visioner – og væggen kommer heller ikke på ARoS til at stå alene. Det vil udviklingen af MUSEION heller ikke komme til. Vi vil derimod indgå i tætte samarbejder med internationale, nationale og lokale partnere. Herved øger vi sandsynligheden for, at kunsten, og MUSEION, får relevans og appel for flest muligt. Det samme mål har vi, når vi laver særudstillinger. Og MUSEION vil, ligesom en særudstilling, give gæsterne mulighed for at se og opleve noget, de normalt ikke har adgang til. Dels fordi størstedelen af museets værker befinder sig på magasin, og dels fordi muligheder for at koble værker ikke længere vil være et privilegium forbeholdt museets ansatte. For mig at se er særudstillinger og samlinger uadskillelige størrelse, forbundet på kryds og tværs – og godt for det!

MUSEION er støttet af Nordea-fonden.