FORMIDLING: MELLEM KRIG OG FRED.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized den af .

I mit første møde med den norske kunstner Leonard Rickhard´s kunst, var der aspekter, der umiddelbart stod frem. Men der var også noget, der ikke var umiddelbart. Der blev det interessant og udfordrende for hvordan formidler man det umiddelbare for at give forståelse for det, der ikke er umiddelbart – dét kunsten handler om, alt det bagved maleriets overflade: der hvor kunstneren er.

Kunstnerens arbejdsmetode, tankegang og motivverden skal hentes frem på en relevant og appellerende måde for publikum, så der bliver en god oplevelse i det at opnå indsigt i kunsten.

Når publikum træder ind i det sidste rum i udstillingen ”Mellem krig og fred”, træder de ind i et univers, der til forveksling minder om de rum, de forud har set på mange af Rickhards malerier. Som Alice i Eventyrland er man skrumpet, og trådt ind i et maleri. Man genkender elementer fra Rickhards billeder: et skab med fuglesamling, modelfly, traktorer, det mønstrede tapet, kran, arbejdsbord og man er selv en del af værket, ét af de mennesker man har betragtet ”i færd med noget” på malerierne – nu skal man selv ”gøre”. Rummet lægger op til at publikum slår sig ned ved arbejdsbordet og undersøger hvordan man laver perspektivtegning, konstruerer og arrangerer ud fra matematiske regler, men med et særligt personligt og menneskeligt twist, i lighed med Rickhard.

Når man som formidler sætter sig for, at det er sådan Leonard Rickhards kunst skal formidles på ARoS, begynder det praktiske arbejde med at finde de helt rigtige objekter og få skabt det ønskede udtryk. Hvor finder man en stor fuglesamling af nordiske fugle? Og hvem ligger lige inde med modelfly af en anseelig størrelse, der passer til ideen om et overdimensioneret univers?

Her er den danske museumsverden vidunderlig og fyldt med store skatte, som gerne deles landet over til gavn for publikum. De gode samarbejdsrelationer mellem museerne betød, at jeg kunne gå på fuglejagt i Naturhistorisk Museums magasiner og de flotte gamle modelfly blev fragtet til Aarhus tværs over landet fra Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Det alt sammen gjort med det formål, at folde kunsten ud for publikum, men det er nærliggende at tænke, at det i virkeligheden er kunsten, der folder verden ud.