FOKUS PÅ VIRKELIGHEDEN

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Udstillinger den af .

Vi bombarderes med billeder alle vegne; i aviser, på nettet, i bøger, magasiner, på gaden og på tv, og det går hurtigt! Billederne bliver flygtige – en del af hverdagens puls. I bedste fald sker der en registrering af detaljer, der efterlader indtryk, som forplanter sig i os – mere eller mindre bevidst. De bliver en del af vores private referenceramme, vores virkelighed, som vi kan trække på i forskellige sammenhænge – også når man besøger ARoS for at se på kunst.

Udstillingen Årets Pressefoto er væsentlig i denne sammenhæng fordi det ofte er i billeder som disse, vi skummer vores almene billederfaring. Det er billeder, som er hentet ude i verden, hvor vi færdes og hvor vi påvirkes på godt og ondt.

Det er museets forpligtelse at orientere sig ud i samfundet, fornemme hvad der rører sig og sætte fokus på det. Og fokus er netop det centrale aspekt i denne sammenhæng: ikke blot har pressefotograferne rettet sit kamera mod noget særligt som han/hun mener vi skal se, men ved at udstille Årets Pressefoto sætter museet fokus på hverdagens billedstrøm og tilbyder en ramme, hvor der gives tid til fordøjelse, fordybelse og refleksion. ARoS giver gæsterne mulighed for at tage noget med hjem, noget som vi måske overså i den hektiske hverdag. Noget som vi kan tage med os tilbage til ARoS når vi opsøger kunsten.

Pressefotos defineres ikke umiddelbart som kunst, selvom mange pressefotografer arbejder kunstnerisk. Det fotografiske medie er afhængigt af virkeligheden, som disse fotos udmærker sig ved at være, mere eller mindre, ubearbejdede skildringer af. Man kunne hævde, at kunst er det modsatte af virkelighed, nemlig en indre kunstnerisk proces og derfor en bearbejdning og personlig skildring af virkeligheden. Men uanset om vi beskuer virkeligheden gennem pressefotografi eller kunst, er der tale om en virkelighed, der vil fortælle os noget om os selv, og den verden vi lever i. Kunstneren og pressefotografen retter fokus mod særlige oplevelser, som de, med deres visuelle budskaber, ønsker at komme i dialog omkring eller ønsker at delagtiggøre andre i. Det handler om indholdet og ikke kun æstetikken. Ligesom kunsten kan gøre os klogere på noget som kunstneren har erkendt, gør pressefotografier det også, når det lykkes den dygtige fotograf at ramme præcis dét øjeblik, hvor billedet indeholder en vellykket og skarp kommunikation af en oplevelse.