VELKOMMEN HJEM TIL NORDENS VALKYRIE!

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Samlingen den af .

Hvad er en valkyrie egentlig? spurgte min søn forleden. Det afhænger nok af, hvem du spørger, svarede jeg. Jamen, jeg spørger dig, svarede han igen (clever answer) – Okay, sagde jeg. Hør godt efter… I den Nordiske mytologi var valkyrierne en gruppe af kvindelige magter, som blev sat i forbindelse med krig og død. Gudinderne fløj over slagmarkerne og udpegede de modigste og de stærkeste krigere. På den måde bestemte valkyrierne mændenes skæbne – de udpegede, hvilke krigere der skulle overleve, og hvilke krigere der skulle falde i kamp. Okay, svarede sønnike og gik ud i haven for at spille fodbold. Han var færdig med valkyrie-analysen. Det er jeg langtfra. Faktisk arbejder valkyrierne og begrebets flere hundrede år lange historie på højtryk i mine tanker i de her dage, hvor det netop er offentliggjort, at den portugisiske kunstner Joana Vasconcelos skaber en stor stedsspecifik tekstilinstallation med titlen Valkyrie Rán i sin valkyrie-serie til ARoS.

Vasconcelos er ikke bare billedkunstner – hun er også forretningskvinde. I hendes Lissabon-baserede studio arbejder mere end 50 fuldtidsansatte eksperter, som med hver deres specifikke fagområde arbejder tæt sammen om at skabe de store kunstinstallationer. Fortidens uddøende håndværkstraditioner indenfor hækling, broderi, perledekoration og fabrikationen af frynser, kvaster og pomponer er omdrejningspunktet i et stort fælles ”Gesamtkunstwerk”. Her fører den enkeltes knowhow til en synergieffekt, og for Vasconcelos er fællesskab og den kollektive proces et must i en samtid præget af individualisme. Men især kvindens plads i samfundet optager Vasconcelos, som bruger håndarbejdets historie til at skildre kvinders rettigheder – førhen såvel som nu. Tilbage til valkyrierne.

Joana Vasconcelos, Portuguese artist, at her attileir in  in Lisbon, Portugal.

Joana Vasconcelos

Valkyrien som fænomen har i flere hundrede år figureret i billedkunsten, musikken og litteraturen. Hvem kender ikke den tyske komponist Richard Wagners Ringen fra midten af 1800tallet – den fire-leddede opera, hvoraf anden opera i rækken bærer titlen Die Walküre. Om ikke andet kender man ganske givet operaen for et af Wagners mest berømte stykker, Valkyrieridtet: Da da da da da dam, da da da da da dam…! Stykket bygger op til scenen, hvor valkyriesøstrene samles for at bringe de døde til Valhalla. Afledt af mit skærpede valkyrie-fokus fandt jeg netop Valkyrieridtet på Spotify, skruede godt op for musikken og blev enig med mig selv om, at hvad Wagners Die Walküre er i lydstyrke, er Vasconcelos Valkyrie Rán i visuel appel!  Den 50 meter lange farvestrålende totalinstallation vil nemlig allerede i ARoS’ indgangsparti møde publikum som et overdådigt kunstværk, der – på tværs af husets etager – vil bugte sig fra museets nordlige side til sydlige ende. De tusindvis af applikationer, perler og broderier vil på tæt hold vidne om en kunstner, som investerer endeløse timer i skabelsen af sine kunstinstallationer, mens værket på afstand vil tvinge os til at kaste et helt nyt blik på ARoS’ interiør. Valkyrie Rán er ikke alene idéen om kvindelig skønhed og styrke. Det er fortællingen om den kollektive proces, om kvindens plads i samfundet og om fortidens tidsinvestering i kunsten contra nutidens maskinelle fremstilling.

Visualisation of Valkyrie, 2016, ARoS (5)

Visualisering af Valkyrie Rán

Og det er ikke kun os på ARoS, som er glade: da valkyrie-serien tager afsæt i den Nordiske mytologi, bringer Vasconcelos serien til et højdepunkt ved at skabe en ”Nordens valkyrie”. Skulle nogen være urolige for tematikken bør – for god ordens skyld – nævnes, at museet naturligvis ikke agter at skæbnebestemme publikums fremtid, som valkyrierne gjorde det ved at flyve over slagmarkerne i den Nordiske mytologi. Derimod ønsker vi, at Valkyrie Rán – som et uovertruffet stykke eye candy – vil skærpe forståelsen af fortidens og nutidens sociale mønstre og traditioner. Så glæd jer: Nordens Valkyrie er på vej hjem!

Ps. Fik jeg nævnt, at Vasconcelos Valkyrie Rán bliver installeret af et hold portugisiske rappellere? Vi lover at dokumentere opsætningen og dele den med jer…