MAPPLETHORPES MUSER: LISA LYON – 1980’ERNES AMAZONE

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Robert Mapplethorpe - On the Edge den af .

Mapplethorpe mødte sin anden store muse Lisa Lyon til en fest i SoHo i 1979. Hun var iført en sort stramtsiddende heldragt i gummi og havde netop vundet First World’s Women’s Bodybuilding Championship. Lyon var dog langtfra en stereotyp og sund atlet. Hendes muskuløse krop fremstod ukvindelig set med samtidens øjne. Alt for ofte indtog hun det psykedeliske stof ‘angel dust’. Hun citerede Carlos Castaneda, R.D. Laing og William Blake; og blandt hendes venner var Henry Miller og den tidligere leder af the Black Panther Group Huey Newton.

Lyon var altså et interessant fænomen. Udadtil lignede hun idealkvinden anno 1980. Hun udtrykte feminin power og magt, og gennem sin leg med maskuline koder ønskede hun at bryde med den foregående generations stereotype syn på kvindelighed. Hun så sig selv som en skulptør af egen krop og betragtede sin krop som kunstnerens materiale. Selv udtalte hun: ”I was trying to redefine female beauty, to make a new statement about female power and strength … I had this vision of an animal body, neither masculine nor feminine, but feline.

EN KVINDELIG HYBRID

I sin leg med køn og identitet repræsenterede Lisa Lyon flere sider af kvindekønnet, en ‘hen’ eller ‘feline’, som hun selv er inde på. Hun forgudede Mapplethorpe: ”He did things other people would never dream of doing, violated every taboo.” Igennem to år arbejdede de to intenst sammen på fotoserien Lady. I en form for performativ leg med forskellige kvindelige identiteter poserede Lisa Lyon for Mapplethorpe, både som brud, spåkone, bokser, biker, dykker og korpige, men til sidst blev det for meget for Mapplethorpe, som syntes, Lyon tog for mange stoffer. Med fotoserien Lady var Mapplethorpe og Lyon dog forud for deres tid. Ti år senere tog Madonna og modefotografen Steven Meisel nemlig temaet op igen i fotoserien Sex (1992), hvor Madonna poserer selvbevidst og frækt foran kameraet som en rebelsk og ugenert sexkilling. Men hvor Madonna i halvfemserne blev forbundet med kvindelig styrke og selvsikkerhed, blev Lyon i starten af 1980’erne opfattet som en mærkelig kvindelig hybrid, der sprang de gængse rammer for ‘det normale’, Dette kan synes svært at forstå den dag i dag, hvor selvets kropfiksering sammen med fitness-kulturen lever i bedste velgående.

Foto: Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1982. © Robert Mapplethorpe Foundation. Used by permission