MAPPLETHORPES MUSER: MILTON MOORE – MAPPLETHORPE OG ‘GUD’

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Robert Mapplethorpe - On the Edge, Udstillinger den af .

Da samarbejdet med model og bodybuilder Lisa Lyon langsomt ophørte i midten af 1980’erne, var Mapplethorpe atter på udkig efter en ny muse og model. Han søgte det platoniske ideal i ét menneske og i sin søgen fandt han ‘Gud’, den unge, uspolerede og fattige Milton Moore. Aldrig i sit liv havde han set en mand så smuk. Moore gik under navnet ‘Gud’, fordi hans krop i Mapplethorpes øjne var fejlfri. På samme måde som kæresten Sam Wagstaff havde ageret ‘sugardaddy’ for Mapplethorpe, agerede Mapplethorpe ‘sugardaddy’ for Moore, og ud fra ønsket om at danne ham hyrede han en privatlærer og købte bøger til ham. Mapplethorpes kærlighed til Moore kulminerede i portrættet Man in Polyester Suit, hvor Moores halvt erigerede penis hænger ud af bukserne. Portrættet blev til, da Moore stolt viste ham et tredelt jakkesæt, som han havde købt nogle år forinden i Korea. Billedet synes besynderligt og måske mere humoristisk end seksuelt chokerende. Den slående kontrast mellem det pæne jakkesæt og det lettere opstemte og malplacerede lem giver en akavet stemning i billedet, som leder tankerne hen på pornofilmens kitschprægede univers.

BEGÆR, RACE OG MAGT

I årene efter sit møde med Milton Moore tog Mapplethorpe utallige fotos af sorte mænd. Hans intensive fokus på den afroamerikanske mands krop som erotisk objekt har dog ledt til en del kritik mod Mapplethorpe, særligt i slutningen af 1980’erne. Mapplethorpe selv lagde dog aldrig skjul på, at han så den sorte mands krop som et æstetisk og erotisk objekt. I medierne diskuterede han de mange anklager, som blev rettet mod ham, og som han forstod og anerkendte: ”I’m white and they are black. There is a difference somehow, but it doesn’t have to be negative.” Han knyttede således den sorte mandekrop til noget fysisk overlegent, det føromtalte platoniske skønhedsideal, som matchede hans egen ambitiøse indstilling til form og skønhed.

Nøgenbilleder af afroamerikanske mænd var desuden sjældent set i kunsthistorien på Mapplethorpes tid. Det var et uudforsket territorium, og derfor er det interessant, at Mapplethorpe ikke i højere grad er blevet anerkendt for, at han som fotograf vovede at tage denne komplicerede motivkreds op.

Foto: Robert Mapplethorpe: Milton Moore, 1981. © Robert Mapplethorpe Foundation. Used by permission