Er keramik kunst?

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Grayson Perry - Hold Your Beliefs Lightly den af .

Da Grayson Perry i 2003 vandt en af verdens mest prestigefyldte priser, The Turner Prize, kom det som en overraskelse – ikke mindst for Perry selv. Keramik og dekorerede vaser havde nemlig ikke spillet nogen væsentlig rolle i samtidskunsten længe. Keramik har haft svært ved at finde en plads i samtidskunsten, fordi den jo også er en brugsgenstand. Perrys fortælleteknik og hans måde at dekorere sine vaser med alt fra mainstreamkulturen kombineret med de meget personlige og sexrelaterede motiver har været med til at placere ham som en væsentlig spiller inden for samtidskunsten. Ikke mindst fordi han behandler sine emner med en stor psykologisk indsigt. Det faktum, at han ved festlige lejligheder optræder i flamboyante kjoler, har tilføjet noget til keramikken, som man ikke har set før. Menneskers seksuelle drive – der for nogle kan være transvestisme – indarbejdes i motiverne, fx på vasen Flight from Masculinity (2005).

På vasen ses en række mænd i dametøj. Billederne er hentet fra en transvestitweekend, Perry var på i Bournemouth, England. Weekenden gik ud på at vise så mange outfits som muligt, og der blev flittigt skiftet til nyt look hen over weekenden; et outfit til promenadeturen langs vandet, et andet til middagen, et tredje til disko og et fjerde til slentreturen i parken. Titlen Flight from Masculinity refererer til den symbolske rejse, man tager på, på en tur som denne. En tur, hvor en gruppe mænd tager på eventyr ud i lækkert tøj, guld og glimmer. Som man kan se, er tøjet stilmæssigt lidt old-school. Det skyldes sikkert, at stilreferencerne ofte ligger i erindringer om, hvad der er særlig feminint. På vasen er der, som man ofte finder det hos Perry, en dreng med noget typisk drengelegetøj, som refererer til drengen inden i dem alle. Drengen, der forsøger at få verden til at give mening.