”Den samtale jeg altid har drømt om”

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS Public, Formidling den af .

Den 26. oktober åbner vi dørene til vores store, nye satsning ARoS Public på Niveau 3. Ønsket er at forbinde kunst med folks liv, og at bidrage til den kreative og kunstneriske fødekæde, lokalt som nationalt. ARoS Public består af 1900 m2 med nye værksteder, et atelier hvor kunstnere kan arbejde for kortere eller længere perioder, en salon med plads til kontorfællesskab og debat, et auditorium, og tre digitale stationer (Portrætmaskinen, Kommentatorboksen og Blikfangeren). De tre digitale stationer har vi udviklet i samarbejde med det new yorker-baserede firma Local Projects, og de sidste ti måneder har vi sammen med dem brainstormet og idéudviklet, lavet prototyper og testet, vinket farvel til ideer og budt nye forslag velkommen. Jeg husker navnlig én testperson, der efter at have prøvet vores Kommentatorboks (der optager to menneskers samtale om kunst) begejstret udbrød: ”Det var dén samtale, jeg altid har drømt om at have på et museum”. Fra dét øjeblik vidste jeg, at vi havde fat i noget, som ville være relevant og meningsfuldt for mange. Hvorfor? Fordi Kommentatorboksen gav testpersonen anledning, mod og lyst til at fortælle og dele sin oplevelse af kunsten med andre. Målene med ARoS Public er netop at få folk til at tale sammen, være aktive og dele oplevelser, for vi synes kunsten er mest spændende dér, hvor den møder mennesker og mest værdifuld, når det møde skaber nye former for socialt samvær. 

Fortællinger har altid været afgørende for menneskelig meningsskabelse. Med fortællinger organiserer vi vores erfaringer, skaber meningsfulde helheder, laver nye fortællinger og konstruerer vores egen historie i samspil med andre. Det samme sker konstant på Facebook, Snapchat, Twitter, Instagram og Youtube. Vi deler med andre. Forstår og forhandler vores virkeligheder med og gennem andre. Det er et grundlæggende menneskeligt behov for at blive set, hørt, forstået og udfordret, og det har vi forholdt os aktivt til i hele udviklingsprocessen med ARoS Public.

Den digitale verden rummer uanede muligheder for interaktion med kulturarven, og derfor har vi også gjort os mange overvejelserne over, hvor og hvordan vi bedst bruger det digitale i ARoS Public. Som kreativ producer Mathilde Schytz Marvit for nyligt sagde til en konference om værdi i den digitale tidsalder, kan et museum lægge en halv million billeder ud i høj opløsning til fri download og remix uden at folk af den grund downloader og remixer et eneste. Hvis ikke folk har en rigtig god grund til at gøre det, lader de være. På ARoS tager vi afsæt i det menneskelige behov, vi alle har, for at tale om os selv og hinanden og for at dele erfaringer. Og dér kan kunsten noget helt særligt i forhold til at skabe rum for nye fortællinger og blikke på os selv og hinanden. Det har måske aldrig været vigtigere end netop nu, for det er gennem relationer og fællesskaber, at moral og værdier bliver forhandlet.

ARoS Public:

Blikfangeren tracker dine øjnes bevægelsesmønstre, mens du betragter et kunstværk. På den måde får du indsigt i, hvordan du ser på kunsten i sammenligning med andre. Bevæger dine øjne sig hurtigt eller hænger blikket længe ved enkelte detaljer? Betragter du en større del af billedfladen end gennemsnittet? Og hvilke detaljer får din særlige opmærksomhed?

I Portrætmaskinen registrerer computeren dele af din krop – hoved, albue, torso – og foreslår værker fra museets samling, der ”ligner” dig. På den baggrund opfordres du og andre til at skabe portrætter med elementer fra forskellige kunstværker. Oplevelsen er muliggjort ved brug af OLED, en helt ny form for transparent skærm.
Kommentatorboksen rammesætter en dialog mellem dig og en anden person. Her træder I ind i en boks, hvor I præsenteres for et kunstværk og et igangsættende spørgsmål. Imens I kommenterer værket, optages jeres bevægelser og kommentarer, som herefter samles i en billedfil (GIF). Det håndgribelige minde om museumsbesøget skabes via en ny tal-til-tekst-teknologi.

ARoS Atelier er et arbejdsrum for skiftende kunstnere – nationale, internationale, ukendte og verdensberømte – der for en kortere eller længere periode flytter deres praksis indenfor på ARoS, således at publikum inviteres indenfor til at se og snakke om, hvordan den kunstneriske proces forløber.

ARoS Salon er et rum til uformelle arrangementer og møder, ligesom det på nogle tidspunkter af dagen kommer til at fungere som kontorfællesskab for kreative sjæle fra det århusianske vækstlag.

ARoS Auditorium kommer til at rumme filmvisninger og større, mere formelle arrangementer. Når der ikke er programsat aktiviteter, vil der i Auditoriet være mulighed for at opleve videoværker fra ARoS’ samling, hvor publikum selv kan bestemme hvilke værker, der vises.

ARoS Studios er tre nye værksteder, der giver muligheder for forskellige, kreative workshops. Overvejende analoge aktiviteter.

ARoS Public er støttet af Nordea-fonden.