Året der gik på ARoS

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS FOCUS // NEW NORDIC, ARoS Public, Udstillinger den af .

2016 har været et travlt og fantastisk år på ARoS! Vi har udstillet 9 individuelle særudstillinger, udviklet og opbygget den nye formidlingsetage ”ARoS PUBLIC” på niveau 3, og vores besøgstal har aldrig været højere i museets historie. Året har med andre ord været spændende, til tider nervepirrende, men absolut succesfuldt.  

Året startede en smule dramatisk, da den kinesiske kunstner Ai Weiwei besluttede, at hans værk Yu YI, 2015 skulle fjernes fra udstillingen A New Dynasty – Created in China. Ai Weiwei ønskede med sin symbolske handling at protestere mod den danske asylpolitik, som på netop dette tidspunkt var ét af de mest omdiskuterede politiske emner i dansk- og international politik. En beslutning som ARoS naturligvis beklagede, men som dog føjede et ekstra lag til udstillingen; bør man, og kan man, adskille kunst og politik?

Flere af ARoS´ udstillinger i 2016 har formået at tematisere og aktualisere de menneskelige og politiske begivenheder, som har fundet sted og som har påvirket hele verden.
I juni måned 2016, blev en natklub for homoseksuelle i Orlando, USA udsat for masseskyderi, hvor et stort antal mennesker blev dræbt eller sårede. I samme måned åbnede ARoS udstillingen Robert Mapplethorpe – On The Edge. Udstillingen skildrede og portrætterede, gennem Mappelethorpes fotolinse, 1960´ernes blik på homoseksuelle, den nøgne krop, og S&M-miljøet i New York. Udstillingen ”talte” dermed ind i en aktuel kontekst, hvor menneskelige rettigheder og forskelligheder blev sat til diskussion. Udstillingen vagte meget nysgerrighed og dannede grobund for mange diskussioner om menneskelige idealer og medmenneskelig respekt.

En anden udstilling som tog fat i netop menneskers forskelligheder, men også deres trang til at ”passe ind”, var Grayson Perry – Hold your beliefs lightly, der humoristisk og dybsindigt skildrede de forskellige sociale klasser i det engelske samfund. Gennem traditionsbundne, men for samtidskunsten utraditionelle, medier såsom vævede tæpper, keramik og støbejern endevendte Perry både sig selv, vores sociale klasser og mandens identitet.
Udstillingen Joana Vasconcelos – Textures of Life kan stadig opleves og tematiserer feminisme gennem velkende objekter som gryder og strygejern.  Som en spektakulær afrunding på 2016 lykkedes det at sikre den monumentale installation Valkyrie Rán til ARoS’ faste samling. Værket er en kraftpræstation af organisk sanselighed, lys, lyd og ikke mindst tekstiler, som har fundet sin form i et samarbejde mellem kunstneren, ARoS og Kvadrat, der har leveret stoffer til det kæmpemæssige værk og iscenesættelsen af udstillingen.

Til trods for et hæsblæsende år for alle ansatte på ARoS, så har vi bestemt ikke mistet pusten, og netop nu arbejdes der på højtryk med alle de kommende udstillinger. ARoS´ udstillingsprogram for 2017 byder blandt andet på udstillingerne Human Nature – ny samlingsudstilling, The Garden – End of Times; Beginning of Times samt Bacon, Freud, and the London Painters. Derudover kommer der en masse spændende oplæg, præsentationer og temaer, som bliver udforsket og udfordret i ARoS PUBLIC.

Vi håber derfor at se jer alle igen i det nye år, hvor der venter helt nye og anderledes kunstneriske oplever, og hvor ARoS springer rammerne og viser kunst ude og inde, oppe og nede og hvem ved hvor?

Glædelig jul og rigtig godt nytår