The Garden – End of Times, Beginning of Times: The Past

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, The Garden, Udstillinger den af .

ARoS har de seneste år arbejdet hårdt på at realisere udstillingen The Garden – End of Times, Beginning of Times der er ARoS’ bidrag til Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad i 2017 og er en af fire megabegivenheder.

Udstillingen er kurateret og skabt af ARoS ’ kurator team og åbner lørdag d. 8. april. Vi er spændte på at vise offentligheden frugten af vores arbejde og derfor vil vi her på bloggen gerne løfte lidt af sløret for den perlerække af kunstnere, der vil optræde på udstillingen. I sin fulde udfoldelse vil The Garden dække over et samlet udstillingsareal på ikke mindre end 2500 m2 inde på museet og vil til sommer blive suppleret af et udendørs areal der strækker sig over 4 km. Med The Garden – End of Times, Beginning of Times vil ARoS binde museet, by­rummet og kystlinjen sammen til en samlet udstilling.

Den første del af udstillingen som åbner på museet til april, vil blive kaldt The Past og bliver det kunst- og idéhistoriske udgangspunkt for hele udstillingen. På The Past vil vi vise kunst tilbage fra den franske klassicismes stringente og matematiske forhold til billedrummet og ordning af naturen, og helt frem til samtidskunsten der forholder sig til de udfordringer, mennesket står overfor ved indgangen til det, man kunne kalde ”den antropocæne tidsalder”.

Udstillingen på museet vil rumme over 100 værker, spændende fra maleri, foto, skulptur, til store installationer og enkelte ny kommissionerede værker. Kunstværkerne kommer til ARoS fra 14 forskellige lande og 49 udlånere har takket ja til at deltage i dette store projekt.

Det følgende er en lille præsentation af tre af værkerne, som kan opleves til april.

P_Nicolas Poussin, Landscape with Travellers Resting. Known as A Roman Road, 1648, oil on canvas, 79 x 99.7 cm, DPG203. By Permission of the Trustees of Dulwich Picture Gallery, London

Nicolas Poussin, Landscape with Travellers Resting, known as A Roman Road, olie på lærred, 1648, By permission of The Trustees of Dulwich Picture Gallery, London

I Poussins landskabsmaleri underlægges naturen en matematisk orden. Vejen skærer sig centralt ind i landskabet og danner et forsvindingspunkt i et klart matematisk konstrueret centralperspektiv. Den klare inddeling og systematisering af naturen efter matematiske principper afspejler den franske haves grundlæggende strukturer, hvor parkens systematisering og samling langs akser afspejlede centraliseringen af magten hos den enevældige konge.

P_Paul Gauguin. Adam og Eva. 1902, olie på olmerdug, 59 x 38 cm, Ordrupgaard, Foto Anders Sune Berg_beskaaret

Paul Gauguin, Adam og Eva, olie på lærred, 1902, Ordrupgaard

Paul Gauguin rejste fra Frankrig til Tahiti i jagten på et uberørt paradis. Ved ankomsten blev han imidlertid desillusioneret over den vestlige indflydelse på øen. Adam og Eva er en drømmende længsel efter en verden hinsides den vestlige modernitet, et eksotisk paradis. I Gauguins værker fra Tahiti finder vi en interessant sammensmeltning af et vestligt formsprog og den kunst, Gauguin fandt på Tahiti. Gauguin er en af hovedskikkelserne inden for primitivismen, hvor vestlige kunstnere inkorporerede et ikke-vestligt formsprog i deres kunst.

The Swing (after Fragonard)

Yinka Shonibare, The Swing (after Fragonard), installation, 2001, Tate: Purchased 2001

The Swing er en skulpturel parafrase over Jean-Honoré Fragonards berømte rokokoværk The Swing, hvor vi ser en ung kvinde blive gynget i en have med tæt løvhang. I Shonibares fortolkning har mannequindukken ikke noget hoved, en reference til adelens senere skæbne i guillotinen under den franske revolution, men også en makaber detalje, der skaber en kontrast til Fragonards erotiske undertoner. Samtidig antyder Shonibare den tiltagende kolonialisme i rokokoen ved at tilføre, hvad der ligner afrikanske mønstre i kjolen. Rokokoen var en kontrastfuld periode, legende i sit udtryk, men realpolitisk barsk.