The Garden – The Present: Kunsten befinder sig rundt i byen

Dette indlæg blev udgivet i ARoS Triennial - The Garden, The Garden den af .

Når man bevæger sig rundt i Aarhus i løbet af juni og juli måned, vil man kunne opleve en række værker, som er placeret rundt om i byrummet, og som alle er en del af ARoS´ Triennale The Garden, End of Times Beginning of Times – The Present.

Nogle værker er mere synlige end andre, og nogle skal man opsøge på specifikke åbningstider. Tre af de værker man kan opleve i særlige åbningstider er Cyprien Gaillard værk Understory, 2017, Mark Dions værk Trichechus Manatus Latirostris, 2013 og Sif Itona Westerberg værk IN VITRO, 2017. Cyprien Gaillard´s værk kan opleves på natklubben Shen Mao torsdag – lørdag fra kl. 21.30 frem til luk, mens Mark Dion´s værk er skjult på Naturhistoriske Museum i en af museets eksisterende udstillinger. Man kan opleve værket i museets åbningstider mandag – søndag kl. 10.00 – 16.00.
Sif Itona Westerbergs værk kan man opleve på Nordisk Spisehus i M.P. Bruunsgade, hvor Nordisk Spisehus holder særligt åbent for udstillingen mandag-lørdag fra kl. 15.00-17.00.

De tre værker forholder sig og udforsker på forskellig vis sig til tematikken, der er tilknyttet The Garden udstillingen.

Understory, Cyprien Gaillard, 2017. Foto Anders Sune Berg

Til udstillingen The Garden har Cyprien Gaillard (f. 1980, Frankrig, bosiddende i Berlin og New York) skabt et stedsspecifikt værk Understory til natklubben Shen Mao i Aarhus. Stedet ligger tæt på åen, der løber gennem Aarhus, og som blev fritlagt efter i årevis at have været gemt af vejen i en rørføring. Gaillard har omlagt gulvet på toiletterne samt gangen med traditionel terrazzo, en teknik, der oprindeligt stammer fra Italien, men som var almindelig i midten af 1900-tallet i danske hjem. I modsætning til størstedelen af den offentlige kunst er denne stedsspecifikke flade skulptur ikke bare opstillet midt i byen, men indfældet i selve dens DNA. Gaillard har føjet perlemor fra østers fanget lokalt til det traditionelle marmor, der bruges til terrazzogulve, og han forbinder dermed toilettet og den tilhørende kloakering med den naturlige fauna i danske farvande.

Mark Dions (f. 1961, USA) værk fokuserer på grænseområdet mellem det menneskeskabte og det naturlige miljø. Han er bedst kendt for sine komplekse installationer, der indbefatter naturvidenskabelige undersøgelser. Dion har gjort det til sit kald som kunstner at udfordre den traditionelle måde, hvorpå viden præsenteres i kunsten. Værket Trichechus Manatus Latirostris viser skelettet af en søko svævende i en glasmontre oven over nipsgenstande dækket af tjære. Tjære udgør et centralt tema i Dions arbejde og betegner ofte den undertrykkende indvirkning, mennesker har på organisk materiale. I dette tilfælde udtrykt via nipsgenstandene, der understreger konsekvenserne af masseproduktion for naturen.

I værket In VITRO, 2017 (som betyder dyrket udenfor kroppen, dyrket i glas) iscenesætter Sif Itona Westerberg et scenarie, hvor livgivende organer, som livmor og æggestokke, bliver væsner i sig selv. Under gulvbrædderne, og de spisende gæsters borde og stole, kryber de som spinkle hvide væsner i sparsomt indrettede terrarier. Strippet for sanseorganer er de ren funktion. Henvist til pladsen under gulvbrædderne, ulmer de som fortrængte abstraktioner, der prikker til vores forestillinger om dyr og natur som ren utilitet.

SHORT GUIDE

Til udstillingsdelen The Present og The Future er der udgivet en short guide med kort over værkernes placeringer og tekster, der introducerer alle kunstværker. Short guiden kan købes ved udvalgte salgssteder læs mere på: http://www.arostriennial.dk/praktisk-info/

Udstillingsdelen The Present (i byen) er åbent fra 3. juni til 30. juli 2017