The Garden – The Present: Gå på opdagelse på Aarhus havn, Mindet 6

Dette indlæg blev udgivet i ARoS Triennial - The Garden, The Garden den af .
Kommentér

I en gammel industribygning på Aarhus havn kan man opleve en række værker, som knytter sig til ARoS´ Triennale The Garden, End of Times Beginning of Times – The Present. Industribygningen er placeret på Mindet 6, 8000 Aarhus C, og udstillingen kan ses på 1. sal. Denne del af udstillingen viser 7 forskellige værker, der hver især tematiserer naturens relation til mennesket. Af de 7 værker vil jeg belyse tre af værkerne, som hver især viser den forskellighed, som kunstnerne har valgt at tilgå tematikken med. De udvalgte værker er lavet af kunsterne E.B.Itso, Rune Bosse og Ismar Cirkinagic. 

I værket Blue Room beskæftiger E.B. ITSO (f. 1978, Danmark) sig med spørgsmålet om isolationsfanger i USA, der tilbringer 23 timer og 20 minutter dagligt i deres kunstigt oplyste celler uden vinduer. I fængslet Snake River Correctional Institution i Oregon opfordres isolationsfangerne til at tilbringe de 40 minutter om dagen, de har til rådighed uden for deres celler, i det såkaldte blå værelse. Fangerne sidder alene på en bænk omgivet af levende planter i et værelse med lyseblå vægge. En videoprojektor viser optagelser fra naturen, dyrelivet, regnskoven, havudsigt, rev, ørkener, bjerge, tropiske strande, floder og brølende skovbrande. 40 minutters videoterapi og en illusorisk forbindelse til naturens verden uden for murene.

Rune Bosse, tempus fagus sylvatica, 2016. Foto: Anders Sune Berg

Med et let og poetisk udtryk indrammer Rune Bosse (f. 1987, Danmark) naturens skrøbelighed og føjer en poetisk dimension til den videnskabelige undersøgelse af naturen. Over en periode på et år har kunstneren dissekeret et træ og dernæst flettet det sammen igen i værket tempus circularis fagus sylvatica. Hver tredje uge fra april 2015 til april 2016 skar Bosse en gren af et levende bøgetræ, høvlede den ned til en tykkelse på 2-3 mm og lagde den i pres, hvorved grenens farve og det særlige tidspunkt i blomstringsfasen er fastholdt. Træet er efterfølgende blevet samlet og igen bredt ud, så de forskellige årstider ’mødes’ og flettes sammen i en på én gang rolig og dynamisk komposition. I værket er naturen både sprængt og i balance, den er i bevægelse, men også bevaret for evigt.

Ismar Cirkinagic, Herbarium, 2006-2016. Foto: Anders Sune Berg

Ismar Cirkinagic (f. 1973 i Prijedor, Bosnien-Herzegovina, bor og arbejder i Danmark). Værkserien Herbarium bygger på den traditionelle metode til klassificering af floraen. Siden 2006 har Cirkinagic indsamlet forskellige planter, der voksede naturligt på steder, hvor der var massegrave i Bosnien -Herzegovina ikke langt fra kunstnerens hjemby. Alle Cirkinagics planter er indsamlet fra disse massegrave. Efterfølgende blev de tørret og monteret bag glas sammen med de tilhørende latinske navne og information om planteslægt og art. Endvidere er navnene på de enkelte massegrave, hvor planterne blev fundet, samt antallet af lig fundet i gravene angivet. Serien Herbarium skildrer et dystert kapitel i europæisk historie, mens den samtidig visualiserer en poetisk cyklus, hvor den døde menneskekrop giver næring til nyt liv i naturen.

SHORT GUIDE

Til udstillingsdelen The Present og The Future er der udgivet en short guide med kort over værkernes placeringer og tekster, der introducerer alle kunstværker. Short guiden kan købes ved udvalgte salgssteder læs mere på: http://www.arostriennial.dk/praktisk-info/

Udstillingsdelen The Present (i byen) er åbent fra 3. juni til 30. juli 2017

Skriv et svar