The Garden – The Future: Sidste chance!

Dette indlæg blev udgivet i ARoS Triennial - The Garden, The Garden den af .

Nu er juli måned snart slut, og dermed afsluttes ARoS´ Triennale The Garden, End of Times Beginning of Times – The Present + The Future. Den sidste dag for at opleve alle værkerne i byrummet samt langs kysten og skoven (strækningen fra Tangkrogen til Ballehage) er søndag d. 30. juli. Herefter påbegynder ARoS arbejdet med at de-installere alle værker og reetablere områderne. Derfor skal man skynde sig, hvis man vil nå at opleve værkerne som er installeret udenfor. Hvis man ikke har nået at se første del af udstillingen The Garden – The Past, som udstilles inde på ARoS, så har man lidt til endnu. Denne del af udstillingen slutter først d. 10. september.

Tre af de værker man vil kunne opleve, hvis man går strækningen fra Tangkrogen til Ballehage er udformet af den amerikanske kunstner Meg Webster, amerikanske Max Hooper Schneider samt den marokkanske kunstner Yto Barrada.

Meg Webster: Concave room for Bees, 2017 Foto: Maja Theodoraki

Meg Websters (f. 1944, USA) Concave Room for Bees er konstrueret af 300 kubikmeter frugtbar jord dækket med tætte beplantninger af naturligt hjemmehørende græsser, blomster og krydderurter. Værket har både et skulpturelt og miljømæssigt element og understreger det komplekse samspil af økosystemer. Med dette medrivende projekt har Webster skabt et kunstværk, der stimulerer adskillige sanser med en blanding af botaniske dufte, summende insekter, dugvåd luft og flora i livlige farver. Webster anser jord som en betydningsfuld del af et dynamisk og raffineret økosystem, der understøtter livets opretholdelse for jordens befolkning. Installationen udvikler sig i løbet af sin livscyklus og kræver svar på en presserende miljømæssig krise: et fald i antallet af bestøvere. Concave Room for Bees er oprindeligt bestilt og præsenteret af Socrates Sculpture Park, New York.

I dette pyramideformede mausoleum er materialerne i Max Hooper Schneiders (f. 1982, USA) værk Refuse Refugium lagt ned i en fedtet grav, men kun for langsomt at forandres og forrådne; de er ikke samlet med henblik på evig konservering eller nostalgisk beskuelse men som en demonstration af, hvordan naturen omdanner sig selv set i et historisk perspektiv – hvor menneskeskabte frembringelser ender som efterladenskaber i naturen. Skønt pyramideformen, den okkulte glød og den lavaagtige bevægelse bevidst leder tanken hen på den meningsløse arkitektur forbundet med gravmonumenter, er værket tydeligt orienteret imod fremtiden som et Vorschein, der ‘afslører’ det arrangement, som en have ultimativt er: Et sted der undergår uophørlig forvandling og mutation, forrådnelse og regeneration, forfald og genopstandelse, en fremtid, der altid bare blindt er undervejs.

Yto Barradas (f. 1971, Marokko) film Faux depart (False Start) er en trancelignende rejse gennem det tørre område beliggende mellem Atlasbjergene og Saharaørkenen. Området udgjorde tidligere havbunden i et urhav og er blevet et eldorado for fossilfund og udnyttelse af samme. Denne guldfeber affødte en pyramide-agtig industri af topmotiverede fagfolk, lige fra den selvlærte fossiljæger, der analyserer sten på en bjergside, over ’personer’, som med tandlægegrej blotlægger de ældgamle eksemplarer, til indehavere af mineralbutikker, grossister, auktionshuse, dekoratører og palæontologer. Faux départ er et filmessay om de mest kreative ’personer’, som fremstiller falske fossiler, samt meditationer over geologisk tid og planetens historie.

SHORT GUIDE

Til udstillingsdelen The Present og The Future er der udgivet en short guide med kort over værkernes placeringer og tekster, der introducerer alle kunstværker. Short guiden kan købes ved udvalgte salgssteder læs mere på: http://www.arostriennial.dk/praktisk-info/