Samtidighed – om Kulturmødet Mors og alt det, der sker, når vi sætter os sammen

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS Public, Kunstens rolle den af .

Det fysiske møde mellem mennesker synes populært som aldrig før. Vi søger samtaler og fysiske mødesteder. Måske fordi vi lever i en digital verden. Denne interesse for at mødes vidner kulturmødet Mors også om, der i år satte rekord med 22.000 besøgende. Det femte kulturmøde var også i mine øjne det hidtil mest vellykkede.

Udover en smidig afvikling var der også nye debatformater og en god balance i præsentationen af spændende kunstnere, interessante forskere, gode formidlere, nysgerrige politikere og plads og rum til reel dialog og deltagelse. Nogle af de mest interessante debatter handlede om, hvem der mangler i det kulturelle fællesskab, og hvem der ikke oplever de eksisterende kulturtilbud som en indgangsmulighed. Til trods for dette var årets kulturmøde som aldrig før præget af, at folk mødtes på tværs af titler, ståsteder, alder og genrer, og årets tema handlede da også om at lukke op. For eksempel blev de unge ikke nede ved vandet, som i de tidligere år, men udgjorde i stedet størstedelen af publikum til en koncert i Ældre Sagens telt. På Kulturvejen var der masser af arrangementer i private hjem.

De midtjyske museer, herunder ARoS, var bl.a. gået sammen om at invitere små grupper gæster ind i et privat hjem, hvor gæsterne kunne udvælge genstande, som de vurderede var værd at bevare for eftertiden. Nadja Pass fra Samtidens Akademi stod sammen med Helle Solvang bag et samtaleeksperiment, hvor de havde allieret sig med 5 morsingboere, der åbnede deres hjem, 24 værter fra vidt forskellige dele af kulturlivet og ca.120 modige gæster, der hver trak en “Lykkepose” fuld af spørgsmål. Ingen vidste på forhånd, hvad der skulle ske, men da de først var bænket rundt om forskellige kaffeborde i byen, og delte minder, glæder og inspirationer fra deres kulturliv, var oplevelsen givende for alle. Mange vendte tilbage for at fortælle, hvor fint, stemningsfuldt, rørende og nærværende, mødet havde været. Og måske er det netop det, Kulturmødet på Mors kan, når det er allerbedst. Jeg håber i hvert fald, at møderne på Kulturmødet også fremover vil være præget af netop den åbenhed, det nærvær og den nysgerrighed, jeg oplevede i år. Vi var langt fra et tavst publikum overfor talende kendisser. Alle var med, og der var en lyst til at mødes og gå med hinanden, både tankemæssigt og fysisk. Den slags møder producerer nye tanker, nye rum, nye ting og nye vaner.

Nåede du ikke til Mors i år har ARoS Public til gengæld åbent året rundt. ARoS Public er en hel etage på museet niveau 3, som lægger op til debat, aktiv deltagelse og som i endnu højere grad end tidligere åbner museet op i forhold til den verden, vi er en del af. Se mere om de kommende arrangementer på www.aros.dk.