The Sound and Video Works of Dodda Maggý.

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, ARoS FOCUS // NEW NORDIC, Udstillinger den af .

Dodda Maggý (f. 1981) er netop ankommet til ARoS fra Island, hvor hun sammen med vores AV-tekniske stab og undertegnede er ved finpudse de sidste detaljer til udstillingen The Sound and Video Works of Dodda Maggý. Vi bygger, maler og installerer store videoprojektorer, der skal blæse billeder på væggene. Katalog, skilte og væg-tekster er sendt til tryk, så nu gælder det de sidste finjusteringer og kunstnerens blik for detaljen, så format, billede og lyd kommer til at gå op i en højere enhed.

I udstillingen møder man filmprojektioner af psykedeliske mønstre, som spreder sig over billedfladen i kalejdoskopiske formationer. De ligner computergenererede fraktaler, men er blevet frembragt ved konkret, manuelt, stillesiddende håndværk. De enkelte billeder gentages og kopieres i det uendelige – manuelt – så håndværkets trivielle repetitioner antager form som en art hallucinationer. Hallucinationerne flimrer i meditative billedforløb som synsforstyrrelser affødt af enten smerte eller lindring, og som nogle vil kende fra især migræneanfald.

Udstillingen viser også Hollywood- og operadivaer, fx den glitrende glamourkvinde i fuld størrelse, som dog samtidig er en skrøbelig kvindeskildring, hvor kunstneren selv spiller hovedrollen. Dodda Maggý er fascineret af film- og operahistoriens tragiske heltinder. Heltinder, der på én gang er både stærke og skrøbelige. Den selvstændige kvindetype, som samtidig også gerne vil beundres, begæres og måske tilmed reddes. Det er dette modsætningsforhold mellem selvstændighed og afhængighed, der optager Dodda Maggý i hendes kvindeskildringer. Man har i hendes musiske filmkompositioner hele tiden fornemmelsen af, at der foregår noget under overfladen; at der stikker noget dybere under. Lidt som i den første genrebrydende tv-serie Twin Peaks fra 1990’erne, hvor en betydelig del af fortællingen skildres i kraft af lyd, og hvor hver karakter har sit eget genkendelige lydspor, som giver indtrykket af, at tingene ikke helt er, som de ser ud til at være.

Dette er den niende udstilling i rækken ARoS FOCUS // NEW NORDIC. Udstillingsrækken har vist kunst, som publikum normalt ikke har adgang til, og hvor formålet har været at sætte fokus på de højt kvalificerede og, i nogle tilfælde, allerede internationalt anerkendte nordiske kunstnere og give dem den opmærksomhed i Norden, som de fortjener. Udstillingsrækken er generøst støttet af Den Obelske Familiefond. Tak.