HVAD ER EN GOD FORMIDLINGSTEKST PÅ ET KUNSTMUSEUM?

Dette indlæg blev udgivet i Formidling, Store kunstoplevelser den af .

HVAD ER EN GOD FORMIDLINGSTEKST PÅ ET KUNSTMUSEUM.

Denne blog er den første ud af to, hvor der stilles skarpt på den gode formidlingstekst i udstillingssammenhæng gennem interview med inspektør og kurator, Erik Nørager Pedersen, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Næste uge er det formidlingschef, Marianne Grymer Bargemann

Erik Nørager Pedersen:

Hvad skal en udstillingstekst primært formidle?
Den gode formidlingstekst skal svare på de spørgsmål, som besøgende stiller når man står overfor kunstværket. Som formidler skal man tage udgangspunkt i de besøgendes behov, og ikke komme med fine kunsthistoriske udredninger. Formidleren skal tage udgangspunkt i, hvad de besøgende gerne vil vide noget om og ikke hvad formidleren VED.

Hvem skal den formidle til?
Teksterne skal principielt formidle til alle typer mennesker, der kommer og ser kunst. Vi modtager alle forskelligt og af den grund skal formidlingen være af forskellig art, så der er noget til ethvert behov. Forskellige formidlingstilbud skal stilles til rådighed – være tilgængelige. Som besøgende må man ikke få fornemmelsen af at være et ringere menneske fordi man ikke er en kunstfaglig person.

Hvad overvejer du omkring sproget i teksten?
Det er vigtigt at formidlingsteksten ikke er præget af fagudtryk. Selvom det kan være vanskelige ting at beskæftige sig med – også for fagfolk – så skal der helst ikke optræde uforklarede fagudtryk. Der findes et ordsprog der siger: det dunkle udtrykt, er det dunkle tænkte. Kunsten er at oversætte det faglige til folk, der ikke er fagfolk. Som formidler har man ikke selv forstået stoffet, hvis man ikke er i stand til at oversætte det til almindeligt hverdagssprog.

Hvor lang må teksten være?
Man skal tænke på, at hvis gæsterne skal stå op og læse en tekst, er der grænser for hvor lang den kan være. Hvis den er en længere tekst skal man have mulighed for at sidde ned og læse. Når man kommer som besøgende er man opsat på at se kunst. Derfor er der grænser for hvor længe man vil bruge på fx en introducerende tekst.

Hvor er den bedste placering for en formidlingstekst?
Teksten skal placeres så man kan se det kunstværk, der er skrevet om uden at det forstyrrer kunstværket. Formidling skal være et ekstra tilbud. Ideelt set bør man starte med at se kunstværket og finde aspekter i det man gerne vil spørge om. Det kan formidlingsteksten så herefter svare på. Det er optimalt hvis formidlingsteksterne fordeles forskellige steder og så skal de være der hvor man har brug for dem. Og så skal de placeres i en for alle læsbar højde.

Hvilke overvejelser gør du dig om skrifttype og størrelse?
Skrifttypen skal være letlæselig og størrelsen afgøres af den afstand man skal læse teksten fra. Jo større rum, jo større skrifttype. Størrelsen tilpasses den naturlige læseafstand og der skal tages hensyn til forskellige aldersgrupper, synsevner og lysforhold.

Hvilke overvejelser gør du dig om materialer og farver?
Materialer og farver skal understøtte det kunst man nu vil udstille. Der er ikke én rigtig måde. Det kommer an på udstillingens værker og budskab. Teksten skal understrege dét, som udstillingen lægger op til. Og så skal man fx ikke være i tvivl om når det er kunstnerens egne udtalelser. Her er det typisk noget man fremhæver med særlig skrifttype eller farve.