Cool, Calm and Collected: #16 Troels Sandegård (sammen med Ebbe Stub Wittrup og en clairvoyant) og Tue Greenfort

Dette indlæg blev udgivet i Cool, Calm and Collected, Udstillinger den af .

Troels Sandegård (f. 1979) & Ebbe Stub Wittrup (f. 1973): Exposed Objects, 2013

Sandegård og Wittrup har sammen skabt Exposed Objects, som umiddelbart ligner en minimalistisk skulpturgruppe støbt i beton med forskellige dimensioner. Men faktisk har de støbt en række forskellige hverdagsobjekter ind i skulpturerne, hvorefter de har bedt en clairvoyant om at identificere rækken af hengemte objekter. Efter at have læst bogen Remote Viewing blev de begge optaget af fænomenet transmission, som handler om at lære at se igennem et materiale ved mentalt at stille ind på nogle helt andre frekvenser end dem de fleste af os gør brug af, når vi sanser. En clairvoyant er én, som ser alt: ved at tune ind på en anden frekvens kan en clairvoyant få adgang til information, som ellers er skjult.

Sådan lyder nogle af clairvoyantens svar (alle svarene kan læses på udstillingen):

Jeg ser noget som er ovalt. Det er ligesom at se nogle cirkler (to cirkler), som krydser hinanden (det kan også være nogle ringe). Tænker mest på en figur. Til sidst ser jeg et billede af en ugle (den kan have symbolsk betydning). Ser uglens øjne, som er runde.

Der er noget som lyser. Jeg får en fornemmelse af lys. Noget hvidt. Jeg ser et rødt stearinlys (langt og tyndt). Jeg føler, at der ligger noget i bunden. Det kunne være en skål af en art.

Jeg ser en snemand. Af en eller anden årsag får jeg et indtryk af et kors. Det kan være noget som ligner korsets form. Tænker på julepynt. F.eks. en julestjerne eller en topstjerne.

Først får jeg et indtryk af en lille bjørn (hvid). Tænker straks på dyr. Måske er der en relation til dyr? Bagefter ser jeg en stol, som har en særlig karakter. Den ligner en stol fra gamle dage. Måske har det noget at gøre med dyr eller pels, evt. jagt. Den ligner en stol man finder på et slot eller på et museum.

Får et syn af en plante. Det ligner en potteplante. Det udstråler liv. Der er en åbning til noget liv.

Tue Geenfort, Er der altid plads til én til (2011), 2014, photo Roman März, Courtesy KÖNIG GALERIE

Greenfort arbejder ofte tværfagligt med økologi og biodiversitet i et økonomisk, socialt, politisk og filosofisk perspektiv. Udgangspunktet for hans værker har i en årrække været en undersøgelse af de menneskeskabte klimaforandringer. Hans Newspaper-series fra 2011 og frem, er et vedvarende projekt, som ret så simpelt består af avisartikler sat oven på skinnende aluminiumsplader. Den rejser spørgsmålet; hvordan ser naturen og verden ud igennem medierne? Serien har over flere år udviklet sig til et fyldigt arkiv med artikler, som indholdsmæssigt og billedretorisk fangede Greenforts interesse. Hovedsageligt handlede det for ham om at billedliggøre selve artiklen for at få os til at se, at artiklerne repræsenterer et tidsudsnit af en bestemt ideologisk kontekst ligesom et fotografi.