Cool, Calm and Collected: #14 Superflex, Søren Thilo Funder og Tal R

Dette indlæg blev udgivet i Cool, Calm and Collected, Udstillinger den af .

SUPERFLEX (etableret i 1993): Copy Right (single chair, white version), 2006 og Letter to SUPERFLEX, 2008

Copy Right (single chair, white version), som blev til før finansmarkedet krakkede i 2008, kommenterer på flere måder den materielle besættelse, som gjorde sig gældende under 00’ernes forbrugsfest, hvor det bl.a. blev populært at eje danske designklassikere som fx Myren. Værket er dog ikke en original myrestol af Arne Jacobsen, men består tværtimod af en kopistol fra IKEA, som SUPERFLEX har skåret til med en stiksav, så den ligner Myren. Gruppen ønskede herved at belyse problematikken omkring ægthed, autenticitet og copyright, og originalitet versus masseproduktion, og i hvilken grad og hvordan det giver mening at tale om ophavsret og produkt- og idébeskyttelse i en globaliseret verden.

Værket Letter to SUPERFLEX tager afsæt i et trusselsbrev, som gruppen modtog i 2008 efter de havde sat en plakat op flere steder i København med teksten Foreigners, please don’t leave us alone with the Danes! Plakaten vakte stor opsigt og debat, men ikke alle brød sig om dens anti-racistiske budskab. Den uvidenhed og det had, som stavefejlen og ordene i trusselsbrevet udtrykte – over for det paradoksale i, at SUPERFLEX ikke er udlændinge, men derimod danske statsborgere – rummede en interessant spænding og iboende ironi. Gruppen så det som et udtryk for en tilstand, hvor racistiske stemmer får lov til at fylde mere og mere i den offentlige debat, som siden 2008 kun er blevet grovere, især på de sociale medier, hvilket de gerne vil rejse debat omkring.

Søren Thilo Funder (f. 1979): The Cosmonaut (I don’t see any God up here)

Søren Thilo Funder (f. 1979): The Cosmonaut (I don’t see any God up here), 2013; SURVIVALISM (Capital Letters), 2017 og Lumberton (Ear), 2014

The Cosmonaut (I don’t see any God up here) med Baard Owe i hovedrollen skildrer et møde mellem det trivielle, noget så almindeligt som at lade vandet, med kosmonautens forestående rumrejse. På vej mod affyringsrampen til den rumkapsel, der skulle bringe det første menneske ud i rummet, stoppede kosmonauten Yuri Gagarin i 1961 bussen for at lade vandet op af dens baghjul. Gagarins rummission blev en succes, og lige siden har ingen kosmonaut rejst ud i rummet uden først at udføre den rituelle handling. I Funders film udfører en aldrende Gagarin ritualet. For Funder at se er det hele en særgenopførelse af hans ritualistiske transformation fra almindelig borger til ekstraordinær repræsentant for menneskeheden, og som et kontrastfuldt møde mellem noget trivielt og stort.

Værket SURVIVALISM (Capital Letters) fører helt bogstaveligt emnet “overlevelse” til debat. På ARoS vises en ny version af værket, som Funder har lavet flere af siden finanskrisen i 2008. Det forsøger at aktivere samtidens politiske skrøbelighed, som kan være alt fra rullende finanskriser og sandhedsdrejede informationskrige til klimaforstyrrelser og etisk forfald. Alt sammen fra et perspektiv, hvor overlevelse bliver en ideologi i sig selv.

Lumberton (Ear) er et afskåret øre i voks, der udgør en tro kopi af det øre, som i Lynch-filmen Blue Velvet bliver fundet af hovedperson Jeffrey Beaumont på en plæne i den idylliske by Lumberton. På tilsvarende vis ligger Funders øre i græsset under det lille træ ved museets sydlige indgang, som et afkappet stykke fiktion, der på mærkværdig vis er dukket op i virkelighedens verden. I filmen fører Beaumonts fund ham ud på en mørk rejse, der får byens idylliske overflade til at krakelere. Funders øre fungerer til sammenligning som en startmarkør for de fortællinger, som gemmer sig under udstillingens dragende objekters overflade.

Tal R (f. 1967): Sex-shop, 2013

Tal R (f. 1967): Sex-shop, 2013

Maleriet udgør den anden del af Sex-shop-seriens samlede værker. Overordnet handler værket om at blande objekterne i vinduet med spejlingerne fra det liv, der udspiller sig på gaden; fra de forbipasserende biler og reklameskiltenes lys. Byen spejler sig i ruden, men også vores seksuelle præferencer spejler sig i de udstillede objekter. Tal R selv ser en klar parallel mellem sex shops og malerier generelt. Begge dele er todimensionelle. En sex shop er todimensionel i den forstand, at alt det der foregår indenfor er privat. Vælger man at træde ind, kan man ikke se dem udenfor. Til sammenligning står man med et maleri overfor et billede, som man på tilsvarende vis kan vælge at træde ind i. Men det, som den enkelte finder skønt eller frastødende ligger alt sammen indeni beskueren selv.