Cool, Calm and Collected: #9 Mille Kalsmose, Morten Søndergaard og Nanna Abell

Dette indlæg blev udgivet i Cool, Calm and Collected, Udstillinger den af .

Mille Kalsmose (f. 1972): Tribe – My Survival, 2016

Tribe – My Survival består af materialer som jern, silke, træ og skind og skaber et på én gang let og bastant kunstnerisk udtryk, en dissonans, der skaber sin helt egen balance mellem det maskuline og feminine, og som Kalsmose mener, bør være kvaliteter, der skal være ligeligt fordelt i os. Serien udgør i sin helhed en slags pseudofamilie eller “stamme”, som Kalsmose kalder det. Værket afspejler en gruppe af mennesker, som er forbundet på et dybere plan. Nogen vil måske se skulpturerne som isolerede, mens andre vil se dem som figurer, der er en del af et fællesskab – hvert individ ser tingene fra sit perspektiv, ligesom beskueren vil erfare værket ud fra sin optik.

Morten Søndergaard (f. 1964): I’ll text you back later, 2017

Søndergaard arbejder i dag inden for forskellige kunstneriske områder, men debuterede i 1992 som forfatter. Sammensmeltningen af ord og materialer er blevet kendetegnende for hans virke. Ofte indgraverer han tekster i sten eller marmor, hvilket også er tilfældet med hans værkbidrag til udstillingen, hvor Søndergaard har mejslet sætningen “I’ll text you back later” ind i en gravstenslignende granitsten. Når Søndergaard skriver “I’ll text you back later” er det for at pege på det forhold, at sproget leger med os. Hvem taler? Og hvem tales der til? Samtidig er sætningen helt dagligdags sms-sprog. Men nu, hvor det står mejslet ind i sten, gør han os opmærksom på, at sproget vil fortsætte ufortrødent uden os. Vi er fanget i en endelig “krop” med en uendeligt kværnende sproglig bevidsthed. Det er sagen og hele miseren, ifølge Søndergaard.

Nanna Abell (f. 1985): VOGUE perdue (maquillage)

Nanna Abell (f. 1985): VOGUE perdue (maquillage), 2017 og (—)-ninu (the first part of her name has been lost), 2017

Abells arbejde spænder bredt; fra skulptur, installation og maleri til foto, performance og værker med duft, ofte med afsæt i populærkulturen og skønhedsindustrien. Hendes religiøse-ikon-lignende stearinværk VOGUE perdue (maquillage) udgør et sløret billede fra modemagasinet VOGUE, som vil abes efter. Hun prøver at udføre denne konsumering mere stofligt ved at dryppe stearin på offsettrykte modeblade. Inden stearinen er kølet helt ned, har Abell revet papiret af, så der kun er lidt af overskudsfarven tilbage fra det billede, hun har dryppet stearinen på. VOGUE perdue (maquillage) ledsages af et duftværk med titlen (—)-ninu (the first part of her name has been lost). Abell er optaget af dufte, fordi de forbinder os meget umiddelbart med rummet og med et umiddelbart rum i os selv.