Cool, Calm and Collected: #7 Lea Porsager, Lilibeth og Maiken Bent

Dette indlæg blev udgivet i Cool, Calm and Collected, Udstillinger den af .

Lea Porsager (f. 1981): CELESTIAL BODY – Disrupted Nerve Fluid and Crossed Shock Waves, 2011-17

Størstedelen af værket består af massive elementstøtter spændt ud i rummet. Til værket hører to tekster, hvor det fremgår, at der er blevet sendt en “ting” afsted fra satellitstationen Salsat på Svalbard. Denne “ting” har været udsat for kosmisk stråling fra solen og der er blevet lavet forsøg med den i et desperat håb om, at “tingen” vil gøre det muligt at foretage et kosmisk trip. Til værket hører også en video, med optagelser fra den japanske satellit Hinode, som afslører solens magnetfelt. Solen er i mange spirituelle retninger symbol på egoet. Den siges at have en 11-årig cyklus, hvor solaktiviteten varierer i mindre eller større udbrud. Disse udbrud er på det seneste blevet set som den største trussel mod jorden. Egoet kan således, set med kunstnerens øjne, anskues som jordens fjende nr. 1!

Lilibeth Cuenca Rasmussen, acts

Lilibeth Cuenca Rasmussen (f. 1970): Octocorallia / Squid-Squad Monochrome, 2017 samt The Instrumental Man, 2012

I forlængelse af Lilibeths performance Octopada, som blev vist ved åbningen, og er inspireret af blækspruttens egenskaber, har hun skabt et værk, som forestiller et sort abstrakt mønster på silke, der associerer til blæksprutten. Om det er sporene fra en flugt eller et angreb, man ser på lærredet, forbliver dog uvist.

Lilibeth beskæftiger sig ofte med forskellige socialiseringsproblematikker vedrørende klasseskel, nationalitet, hierarkier og magtforhold i samfundet. Performancen The Instrumental Man er et godt eksempel på dette. Her optræder hun som forskellige mænd, der ytrer sig ift. maskulinitet, faderrollen, forældreanciennitet, forskelsbehandling på grund af køn m.m. Hun opfordrer herved manden til at tale sin egen sag tilsvarende feministernes kamp i 1960’erne og 70’erne.

Maiken Bent (f. 1980): Swing #4, 2016

Maiken Bent (f. 1980): Swing #4, 2016

Maiken Bents værker er skulpturelle og cool, rå og feminine på samme tid. Ofte består de af eksisterende stålkonstruktioner, som hun finder rundt omkring, af reb og kæder sat sammen med patchwork af læder. Dette er Swing #4 et eksempel på. Det er en del af en serie fra 2016, hvor de traditionelle sokler blev erstattet med tæpper. I Swing #4 står der et stativ på tæppet, og på dette udspiller sig et formmæssigt spænd af kæder og former. Bents valg af et tæppe i stedet for traditionel sokkel trækker værket i retning af hjemlig hygge og sætter det i kontrast til kunstrummet. Herudover er der en udforskning af kontrol tilstede; af former, mønstre, farver, linjer og af de kræfter, der opstår, når tunge kæder bliver spændt ud mellem to punkter og derved holder sammen på hele værket.