Cool, Calm and Collected: #1 Fra A-Kassen til Amalie Smith

Dette indlæg blev udgivet i Cool, Calm and Collected, Udstillinger den af .

A Kassen: Lamppost, 2016

Kunstnergruppen A Kassen består af Christian Bretton-Meyer, Morten Steen Hebsgaard, Søren Petersen og Tommy Petersen. De tog alle fire afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2007, men startede deres samarbejde allerede i 2004.En stor del af deres kunstneriske arbejde går ud på at skabe “performative skulpturer”, dvs. rekonstruerede genstande fra hverdagen eller det offentlige rum, som de placerer i en ny og fremmedartet kontekst. Dette kommer til udtryk i skulpturen Lamppost. Her har de valgt at lade en lygtepæl gå tværs igennem væggen, så man i det ene rum kun ser toppen af lygtepælen og i det andet dens bund, med jordstumper og alt det, der normalt forbliver uset under jorden.

Alexander Tovborg, Bocca Baciata lxiii, 2014, Oil on canvas, Private Collection

Bocca Baciata LV-LXIII forestiller farverige landskaber med dinosaurer. De vidner om Tovborgs overordnede fascination af myter og det fortidige. I lighed med tressernes minimalistiske kunst, hvor repetitionsprincippet ofte blev anvendt ud fra et ønske om at demokratisere kunsten, har Tovborg valgt at lade de samme motiver gå igen. Det at gentage det samme motiv er dog ikke noget nyt. Fx er motivet med Jesus på korset blevet repeteret igen og igen. Titlen betyder “kysset mund” og kommer fra et portræt af samme navn af den prærafaelitiske maler Dante Gabriel Rosetti. Ifølge Tovborg romantiserer vi i dag over fortiden ligesom prærafaelitterne. I den forbindelse ser han dinosauren som et fortidsminde, vi på romantisk vis tænker tilbage på, som et kys, vi mindes.

Amalie Smith (f. 1985): Eyes Touching, Fingers Seeing, 2015

På udstillingen vises Amalie Smiths afgangsværk, Eyes Touching, Fingers Seeing, en essayistisk montage af billeder og speak, i biografen på niv. 3. Med værket reflekterer Smith over, hvad touchskærme er for en størrelse, og hvordan vi interagerer med dem. Det gør hun ved at undersøge forholdet mellem syn og berøring helt tilbage til de første hulemalerier og frem til i dag, hvor vi lever i en visuelt domineret kultur med den underlæggende præmis, at vi primært skal sanse med øjnene. Smith dimitterede i 2015 som billedkunstner fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, og seks år før det tog hun afgang fra Forfatterskolen.