Hvad laver det svastika der?

Dette indlæg blev udgivet i Udstillinger og tagget , den af .

Spørgsmålet blev stillet af den israelske ambassadør en dag jeg viste rundt i Tal R – The Virgin udstillingen på ARoS. Mit svar startede med et langt ”øhmmm”. 

Kigger man godt efter i myldret af værker i Tal R udstillingen finder man ikke bare et svastika men mange. De fleste vil kende symbolet fra nazisternes brug under 2. Verdenskrig og under dets mere danske navn ”hagekors”, men symbolet har ikke sin oprindelse her. Forud for dets anvendelse i nazistisk propaganda, var symbolet et urgammelt tegn for lykke og blev helt indtil krigen brugt på denne måde. Fx kan symbolet ses på elefanterne ved indgangen til Carlsberg bryggeriet og op til 1940 kunne det også findes under bunden på deres ølflasker.

Uden titel, Tal R, 2010

Uden titel, Tal R, 2010

Men hvad laver det svastika så i Tal R’s kunst?

Tal R fortæller selv, at han som barn følte sig fanget mellem to verdner: Israel som han havde forladt, men som var en del af hans kulturelle baggrund og som havde givet ham hans særegne navn; Tal Rosenzweig. Og Danmark som var hans nye hjem, men hvor han alligevel aldrig helt passede ind. Som barn på den jødiske Carolineskolen i København startede Tal med at tegne svastikas. Han var bedre end de andre børn til det, så når der skulle tegnes krigsflyvere var det Tal, som skulle dekorere dem med svastika. Siden er han ikke holdt op. Man kan kalde det en leg med tabu, men interessen for symbolet grunder også i den dybe fascination, Tal altid har haft for sin fars livshistorie. Faderen der overlevede Holocaust.

Tal R er langt fra den eneste kunstner som benytter sig af svastika symbolet i sin kunst. Ikke som en provokation, men som udtryk for fascination af symbolets skiftende betydningslag historien igennem.

Den amerikanske kunstner Wes Lang, som ARoS om kort tid åbner en stor særudstillingen med, har også brugt symbolet i nogle af sine malerier. Kendetegnende for mange af Wes Langs værker er en ”tatoveringsæstetik”; store hvide lærreder spækket med kranier, slogans med livsvisdom og smukke kvinder udført med en hård og sort streg. Som tavlerne i en tatoveringsshop.

Særligt indenfor tatoveringsmiljøet har ildsjæle længe forsøgt at ændre svastikaets negative betydning. Forgangsmanden, den canadiske kunstner ”ManWoman”, startede sin mission i 1960’erne og havde inden sin død i 2012 over 200 forskellige svastika tatoveringer på kroppen. Hans minde og mission bæres i dag videre under sloganet ”Learn to Love the Swatika” og med tatoveringsevents verden over.

Men hvorfor give sig i kast med så befængt et symbol, hvor brugen oftest vil blive opfattet som en ren provokation? Svaret kunne være, at netop et symbol, som er gået fra at betyde noget så smukt som ”lykke” til at udtrykke rent had og ondskab, er det ultimative billede på, hvad mennesker er i stand til at skabe. På godt og ondt.

IMG_0773 FILM

 


Læs mere om udstillingen Tal R – The Virgin