Amerikansk Popkunst i stor stil

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Udstillinger den af .

Over 140 gange har James Rosenquist malet en ca. 10 meter høj whiskyflaske over stort set hver en kiosk i Brooklyn. Han må have kunnet gøre det i søvne, og han må indimellem have kedet sig bravt, der højt oppe på stilladset, for rygtet vil vide, at på whiskyflaskernes label, der hvor der normalt står noget i stil med: THIS SPIRIT IS MADE FROM THE FINEST CANADIAN GRAINS… skrev han for sjov, og kun for sig selv, ordene fra børnerim som f.eks.: MARY HAD A LITTLE LAMB, ITS FLEECE WHITE AS SNOW. For på afstand kunne det nemlig ikke ses, hvad det var der egentlig stod. 1950’ernes amerikanske reklameskilte, de store billboards, blev nemlig malet i hånden og dette var James Rosenquists job, før han senere i livet blev kunstner. Ofte fik han udleveret et lille udklip eller billede, som han skulle forstørre, eller sammensætte med et andet motiv og den måde at arbejde på tog han med videre.

De store formater, reklamernes billedsprog, og motiverne der blæses op og ned i størrelse, er 3 ting han tog med sig ind i sin kunst, da han stoppede som skiltemaler.

Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein definerede han det som sidenhen kom til at gå underbetegnelsen popkunst. Kunstnerne arbejdede ikke sammen som en gruppe der udviklede popkunsten i fællesskab. Det var nærmere et fænomen som opstod på ca. samme tid og i høj grad opstod i slipstrømmen af de amerikanske, blankpolerede reklamer, der har en enorm opblomstring i 50’ernes USA. Det var en tid hvor whiskysjusser blev skænket hver 10. minut og hvor cigaretter blev røget i kæder. En tid hvor reklameindustrien blev sat i værk, både for at sælge flere produkter, men også for at pynte lidt på sandheden. En tid hvor Hollywood-starletter blev markedsført som varer og hvor præsidentkandidaters valgkampagner ledtes af reklamebureauer. En tid med et økonomisk opsving, der betød at også kunsten solgte godt.

Forud for hvert maleri lavede Rosenquist en mindre collage eller studie af udklip – ofte fra magasinet Life. Han var fascineret af reklamers både pågående, men ofte også lidt surreelle billedsprog. Når Rosenquist malede sine malerier, brugte han ofte collagen som direkte reference og skalerede billedet op manuelt ved hjælpe af et grid, som både kan ses på collagerne, men også på nogle af de færdige værker.

James Rosenquist blev født i North Dakota i 1933 og studerede kunst på University of Minnesota i Minneapolis før han flyttede til New York i 1955. Han døde i 2017. I udstillingen indgår flere af James Rosenquists største malerier samt tre totalomsluttende ’rum’, hvoraf det ene inkluderer en faktisk sky af tøris, som man kan opleve på udvalgte onsdag aftener.

Se mere her

Foto: Rosenquist arbejder på “Celebrating the Fiftieth Anniversary of the Signing of the Universal Declaration of Human Rights by Eleanor Roosevelt ” (1998), Basel,Schweiz, 2006. Courtesy of the Estate of James Rosenquist