På nye kanaler

Dette indlæg blev udgivet i ARoS den af .

Ikke alt er, som det plejer at være, på ARoS Allé 2. Der hænger noget på den store røde murstensbygning, som ikke før har været der. Det er 30 paraboler, som har fundet vej til ARoS’ facade. Som flyvende tallerkner er de landet på hjørnet ned mod Mølleparken. Opsætningen af de skærmformede antenner, der normalt sikrer modtagelse af tv og radio fra fjerne satellitter, skyldes dog ikke dårligt sendesignal på ARoS. Antennerne udgør i stedet et kunstværk af billedkunstneren Banaan Al-Nasser. Værkets titel er Bab al-Hara (The Neighbordhood’s Gate), og titlen refererer til en af de mest populære tv-serier i den arabiske verden.

”Jeg er interesseret i at undersøge skæringspunktet mellem to kulturer”, siger kunstneren. En parabolantenne kan både symbolisere tryg parcelhusidyl, klichéer om mellemøstlig kultur, ghettoer og fremmedgørende samt være et statussymbol. Det afhænger af sammenhængen.  Al-Nassars værk peger på klicheer, klasseskel og stereotyper og på kommunikation på tværs af kulturer. Værket kan også få os til at reflektere over tilhørsforhold. Bag en parabolantenne er normalt et hjem, og parabolen kan ses som en form for navlestreng, der både skaber fællesskab og isolation. Et sted vi kobler til og kobler på og kobler af, men hvor har vi hjemme?
Værket benytter en kendt strategi inden for samtidskunst, der handler om at flytte en genstand fra én sammenhæng til en ny for herved at skabe betydning. Men kunst i det offentlige rum er også et sted for modstridende interesser. Værket skulle oprindeligt have prydet facaden på Kunsthal Charlottenborg, som del af afgangsudstillingen AFGANG 2018 fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedskoler. Det ønske blev dog afvist af Slots- og Kulturstyrelsen med henvisning til, at bygningen er fredet. Afgørelsen betød i første omgang, at værket måtte udgå af udstillingen, men ARoS’ direktør Erlend Høyersten greb ind, og nu hænger værket på ARoS’ facade frem til den 20. maj 2018.