Vigtig og kildekritisk udstilling om det konfliktfyldte forhold mellem øst og vest – om Wael Shawkys aktuelle soloudstilling

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Udstillinger den af .

Den store fortælling i udstillingen Wael Shawky – The Crusades and Current Stories tager sit udgangspunkt i det storpolitiske spil om Jerusalem og magten over Mellemøsten, som fandt sted i årene 1095-1291, og som på et langt senere tidspunkt blev benævnt som korstog, og dermed reduceret til én forklaring. I dag har vi nok en meget forenklet og polariseret forståelse af de historiske hændelser. Også fordi de fortsat skaber stærke følelser og bruges som en simpel forklaring på meget komplekse forhold, som ikke alene handler om religionskonflikt, men faktisk mere om storpolitik, geografi, militær indflydelse og kontrol, og om olie og andre mellemøstlige naturressourcer. Verdslig magt med andre ord, med det hinsidige som argument, men ikke nødvendigvis motivation.

Wael Shawky, Cabaret Crusades II: The Path to Cairo, 2012. HD video, farve, lyd, engelske undertekster. 60 min. Courtesy the artist and Lisson Gallery, London

Shawkys filmtrilogi Cabaret Crusades viser tre perspektiver på de hændelser, der fandt sted over en tidsperiode på mere end 100 år. Filmene er skabt med et imponerende kendskab til middel- alderens historiske forhold, men også med en dyb forståelse for mellemmenneskelige forhold og for menneskets psykologi. Gennem filmene vækker Shawky historien om fortidens korstog til live. De er ikke bare levende og vedkommende. De er også mange facetteret. Og måske netop derfor fremstår de også mere sandfærdige.

Vi ved, at billeder har en stor evne til at vække følelser i os. Og vi ved, at billeder derfor hurtigt kan benyttes som propaganda. Vi ved også, at den, som mestrer historiefortællingens kunst, også har tilgang til magt. Derfor er det så vigtigt, at kunstnere som Shawky gør os opmærksomme på forskellen mellem, hvad vi kan og ved, og det vi tror og føler. Og hvordan historiefortælling og kunst kan misbruges. Shawkys viser os også, hvordan kunst kan bygge broer og være med til at fremme forståelsen af det som er fremmed for os, naturligvis under den forudsætning, at vi er aktivt deltagende og ikke passivt afventende. For relevant kunst fordrer, at man forsøger at forstå det, som ikke umiddelbart lader sig forstå.

 

Wael Shawky – The Crusades and Current Stories, 2018. Courtesy ARoS Aarhus Kunstmuseum. Photo: Anders Sune Berg

At udstillingen Wael Shawky – The Crusades and Current Stories er relevant og aktuel, hersker der ingen tvivl om, selv med sit historiske fortegn. Vores historiske forståelse er mangelfuld, og vores viden om andre kulturer ligeså, og alt for ofte bliver vores nysgerrighed over for det, som er ander- ledes, erstattet med frygt. Mangel på indsigt kan være farlig. Det samme kan hellig overbevisning. Vi lever i en tid, som kræver meget af os. Kunstnere som Shawky kan af denne grund måske gøre det lidt nemmere og lidt tryggere at være menneske ved at kaste lys ind i mørket. Som direktør på ARoS håber jeg derfor at mange vil gæste udstillingen, som vises fra den 19. maj – 9. september 2018 – og forhåbentlig gå derfra med nye erkendelser i bagagen og en stor oplevelse rigere.