Fortællinger fra Mellemøsten

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Formidling, Udstillinger den af .

Hvad for en historie er den vigtigste at fortælle fra Mellemøsten lige nu? Jeg fik det spørgsmål af vært ved Livemagasinet Julie Krog Vistisen, da vi onsdag d. 13. juni afholdte magasinet ”Fortællinger fra Mellemøsten” i ARoS Public. Forinden havde Julie taget os på rundtur i dagens danske avisoverskrifter om Mellemøsten, der alle omhandlede religiøse spændinger, terrorhandlinger, korruption, kønsproblematikker og alverdens andre dårligdomme. Behovet for gode historier fra regionen var derfor tydeligt kridtet op, hvilket jeg sammen med daglig leder for Det Turkise Telt Evrim Citirikkaya samt forfatter og kunstnerisk leder af litteraturfestivalen North Lit Christian Dorph var inviteret til at fortælle i aftenens magasin.

Heldigvis er der nok af gode historier at vælge imellem. Den vigtigste historie kunne være om den blomstrende, moderne kunstscene i Mellemøsten, som særligt i kølvandet på det arabiske forår har fået luft under vingerne og bred, internationale anerkendelse. Den aktuelle udstilling CRUSADES AND CURRENT STORIES med egyptiske Wael Shawky her på ARoS sætter en tyk streg under, hvor intelligente, fantasifulde og formbevidste mellemøstlige samtidskunstnere er i deres behandling af regionens konfliktfyldte historie og nutid.

Et andet bud kunne være den historie, som Evrim Citirikkaya fortalte. Om hvordan helt nye musikalske fusionsgenrer i disse år knopskyder rundt omkring i Mellemøsten i stadig mere eksperimenterende undersøgelser af, hvordan musik fra øst og vest kan forenes; forestil dig et blond pigekor, der synger klassiske, norske hymner henover kraftfuld tyrkisk folkemusik. Dén musikalske fortælling havde jeg aldrig hørt før.

Endelig kunne den vigtigste historie være om den nye, internationale litteraturfestival North Lit, der fra d. 20. – 24. juni løber af stablen her i ARoS Public og er ”et topmøde mellem nordisk og arabisk litteratur”. Som Christian Dorph kunne berette, er missionen at give os danskere, der typisk læser europæisk eller amerikansk litteratur, mulighed for at stifte bekendtskab med arabisk litteratur, som ligeledes er inde i rivende udvikling i kølvandet på det arabiske forår. Christian pointerede, hvor berigende det er at læse litteratur fra en anden kulturel kontekst end sin egen, da hele bagtæppet i historierne – person- og miljøbeskrivelser mm. – fremstår så radikalt anderledes. Han læste et stykke skrevet af en kvindelig, libanesisk forfatter, hvis roman-karakter kunne vække mindelser om den notorisk kiksede, britiske Bridget Jones – dog blot i denne libanesisk udgave med galoperende posttraumatisk stress efter borgerkrigen i Libanon.

De gode fortællinger er altså mange. Uden særlig eftertanke svarede jeg dog Julie, at det jeg lige nu er mest optaget er, er den arabisk afart af vores eget X-FACTOR: Prince of Poets. Her dyster deltagere fra hele den arabiske verden i at skrive og oplæse poesi – millioner af mennesker ser med, programmet sendes i bedste sendetid og vinderen behandles som en rockstjerne. Det er fantastisk underholdning – og fuld af fantastiske, poetiske fortællinger.

CRUSADES AND CURRENT STORIES kan opleves på ARoS indtil 9. september.

For billetter og udførligt program for North Lit se her