Et mentalt brusebad – om teamLabs interaktive vandfald

Dette indlæg blev udgivet i Store kunstoplevelser den af .
Kommentér

I udstillingen Tomorrow is the Question på ARoS kan man i øjeblikket træde ind i et digitalt vandfald i teamLabs totalinstallation: Universe of Water Particles, Transcending Boundaries, 2017 og Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together, Transcending Boundaries – A Whole Year per Hour, 2017. 

Værket med den dobbelte titel består dels af et interaktivt vandfald, der former sig efter den person, som står i det. Den anden del viser et helt års blomstervækst, der – påvirket af både vandfaldet og beskuerens tilstedeværelse – skiftevis vokser, blomstrer, spredes og dør over et forløb på en time. Værket er i kontinuerlig forandring og former sig i et samspil mellem værk og beskuer, og beskuere imellem. Værkets lydside er ligeledes interaktivt og ændrer sig alt efter personerne i rummet. I dette værk kan man lade sig omslutte af et væld af lys, lyde og farver, og lade sig bade i digitale blomster og omsvøbende vandfald.

teamLabs værker indeholder et positivt budskab om at nedbryde barrierer mellem os som mennesker, den digitale verden, naturen og kunsten og i stedet tænke verden mere holistisk. En organismetanke, der kombinerer en før-moderne japansk tankegang med en nutidig og fremtidig virkelighed.

Hvem er teamLab?

teamLab er et Tokyo-baseret kunstkollektiv der blev grundlagt i 2001 og som i dag består af snart 500 personer. Kollektivet består af mange forskellige personer, som har hver deres rolle. Det er både kunstnere, programmører, ingeniører, CG-animatorer, matematikere og arkitekter, der arbejder sammen om at skabe store interaktive kunstinstallationer, der kombinerer kunst, videnskab, teknologi, design og den naturlige verden.

Tankerne bag teamLabs værker

Vi er ikke primært interesseret i teknologien i sig selv, men snarere i spørgsmålet om, hvordan ”det digitale” som begreb kan udvide kunstens rum. I den forbindelse vil vi gerne beskæftige os med spørgsmål såsom: Hvad vil det sige at være menneske? Hvad er verden for mennesker? Og hvordan lever vi i det nye samfund?

Således beskrev teamLabs grundlægger Toshiyuki Inoko teamLabs arbejde i et interview i the Artling i 2016. teamLab sigter efter at udforske et nyt forhold mellem mennesker og natur, og mellem sig selv og verden gennem kunst. Digital teknologi har gjort det muligt for kunsten at befri sig fra det fysiske og at transcendere grænser. teamLab ser ingen grænse mellem mennesker og natur og mellem selvet og verden; den ene er i den anden og den anden i den ene. Alt eksisterer i en lang, skrøbelig men mirakuløs, grænseløs kontinuitet i livet.

Jeg fik en snak med Noriko Taniguchi, da hun var her i installeringsperioden forud for udstillingen, for at få uddybet disse tanker og budskaber bag teamLabs arbejde. Hun fortalte at det for teamLab handler om at skabe anderledes kunstoplevelser, kunstværker uden grænser, kunst der nedbryder afstande og barrierer mellem kunst og mennesker og giver en følelse af at man i fællesskab kan være med til at skabe noget smukt. I teamLabs værker er det en vigtig pointe at ens egen og andre folks tilstedeværelse er betydningsfuld for denne skabelse af noget smukt. Noriko uddybede, at det er vigtigt at være med til at skabe gode og positive relationer, om det er mellem mennesker, natur, dyr, ja alt i verden.

ved at nedbryde grænser, få tankerne væk fra selvet og tænke kollektivt, se sig selv i verden som del af en større organisme, vil man blive mere kreativ og fri og verden vil blive et bedre sted at være. Det er der behov for, for at holde sammen på verden.

teamLabs værk i udstillingen Tomorrow is the Question skaber et åndehul i en udstilling fyldt med alvorstunge emner. Som et positivt og håbefuldt bidrag i udstillingen, giver teamLab beskueren et digitalt brusebad, a mental shower, der berører behovet for en mental omstilling, som bliver mere og mere nødvendig i forestillingen om et godt liv og en bæredygtig fremtid.

Foto:

teamLab: Universe of Water Particles, Transcending Boundaries, 2017 og Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together, Transcending Boundaries – A Whole Year per Hour, 2017. Foto: Anders Sune Berg

 

Skriv et svar