En tur i karussellen

Dette indlæg blev udgivet i Store kunstoplevelser, Udstillinger og tagget , den af .

Cirkus og kunst. Det virker umiddelbart som to uforenelige størrelser, men er det nu også det? På samtidens kunstscene vrimler det med spektakulære og underholdende kunstværker. Flere samtidskunstnere gør bevidst brug af underholdningsindustriens virkemidler. De lokker os til, på samme måde som et cirkus med kulørte lamper, eller en forlystelsespark. Men betyder det at kunsten er blevet mindre seriøs, mere tivoliseret? Ikke nødvendigvis. For at vise, at kunsten sagtens være spektakulær, legende og underholdende, uden at være overfladisk og indholdsløs, har jeg med temaserien CIRKUSKUNST valgt at sætte spot på kunstnere, der direkte lader sig inspirere af cirkuslivet og forlystelseskulturens univers.

Janet Cardiff og George Bures Miller er to internationale kunststjerner, som bevidst lader sig inspirere af forlystelseskulturens univers. De benytter sig af greb fra underholdningsindustrien for at lokke os til, for derefter at tviste vores forventninger til det, vi møder. Det stod klart, da jeg for første gang oplevede deres store, spektakulære installationer på udstillingen Lost in the Memory Palace i Toronto sidste sommer. Jeg gik rundt i flere timer, lod mig forføre, og uden fornemmelse for tid og sted forsvandt jeg ind i deres værker.

Cardiff og Millers værkinstallation The Carnie (2010) er bevidst blevet til med inspiration fra et omrejsende tivoli. På afstand ligner det en almindelig karrusel med sjove dyr og blinkende lamper. Men på tæt hold er det ganske anderledes. I midten står et trommesæt. Det holdes i gang af en mekanisk trommestav, og på flere af de farverige figurer er der påmonteret højtalere. Allerøverst dingler to dukker. Karrusellen starter langsomt op. Den begynder at dreje, mens lyset blinker roligt. Det skifter farve fra rødt til blåt. I begyndelsen spiller skæve cirkusrytmer a la Tom Waits. Så hører jeg lyden af en hæs mandestemme, en brølende løve og så endnu en mand, der bryder ud i en ondskabsfuld latter. Efterhånden som musikken bliver vildere og tempoet stiger, blinker lyset heftigt som et lysshow til en rockkoncert. Med The Carnie viser Cardiff og Miller mig en dystopisk side af forlystelseskulturen. Mine associationer til Tivoli som et sjovt og venligt sted er med ét forandret – og jeg elsker det! Det er på én gang befriende og berigende. The Carnie er et rablende værk fuld af litterære og filmiske referencer, men på trods heraf kræver det ingen manual. Det skal opleves med alle sanser i spil.

The Carnie | 2010  Janet Cardiff & George Bures Miller Foto: Larry Lamay © Courtesy the artists, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Luhring Augustine, New York

The Carnie, 2010. Janet Cardiff & George Bures Miller. Foto: Larry Lamay © Courtesy the artists, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Luhring Augustine, New York

Sammen med flere af Cardiff og Millers store installationer kommer The Carnie til byen til vinter. Glæd jer! Det bliver vanvittigt, underholdende og berigende!