Codecs og edgeblending

Dette indlæg blev udgivet i Udstillinger og tagget , den af .
Jesper just, still fra "A Voyage in Dwelling", 2008

Det er altid inspirerende at få udvidet sit vokabularium. Et nyt ord, endda med en frisk lyd, rummer nye betydninger, som kan udvide min (beskedne) forståelse af verden en smule. 

Af nybagte ord i mit kartotek er termerne codecs og edgeblendning. De kræver – indrømmet – at blive sagt højt et par gange, før tungen makker ret. Men insisterer man, falder de ligesom på plads, og klinger egentlig ganske godt – både sammen og hver for sig.

Som museumsinspektør på ARoS møder man mange mennesker og bliver ført til en lind strøm af nye og forskelligartede opgaver. Og i kølvandet på nye opgaver ligger ubrugte termer og ord, som venter utålmodigt på at blive opdaget – og anvendt…

De nyeste ord i familien er altså ”tvillingerne” codecs og edgeblendning. De har deres ophav i mit aktuelle samarbejde med den danske videokunstner Jesper Just, som i slutning af maj åbner sin hidtil største udstilling, Jesper Just – INTERCOURSES, i ARoS’ særudstillingsgalleri på niv. 1. Udstillingen vil præsentere 12 nøje udvalgte film daterende fra 2002 og frem til i dag. Herunder prestigeprojektet Intercourses, som Jesper Just skabte til den 55. Venedig Biennale i 2013.

Hvorom alting er, fylder teknikken en del lige nu. Både i mit hoved og i mit daglige arbejde. For stik modsat kutymen i særudstillingsregi optager værkerne hverken en lagerplads, en lastbil eller en container. Nej, de ligger på en lille harddisk på størrelse med min fars tegnebog i 80erne – og det kræver på én og samme tid enormt lidt og enormt meget. I stedet for at bekymre mig om transportlogistikken og lagerpladsen kæmper jeg nu med at forstå en lang og kompliceret udstyrsspecifikationsliste med projektorer, lydanlæg og software, der skal få de mange film til at tale sammen. For uden teknik kommer værkerne ikke ud af tegnebogen fra 80erne. Simple as that.

Heldigvis har jeg dygtige kollegaer og professionelle samarbejdspartnere, som gerne tager den en ekstra gang for Prins Knud. Og fuld af respekt for fagfolk og teknikentusiaster erfarer jeg i disse uger, at AV udstyr jo er lige så komplekst som alt andet har vist sig at være i denne verden.

Codecs og edgeblendning kommer man altså ikke uden om. Det er en del af pakken, når man arbejder med videokunst. Så jeg vil gerne benytte lejligheden til at byde termerne velkommen i mit ordforråd. Jeg oplever, at de allerede trives godt…