OUT OF THE DARKNESS….AND INTO THE LIGHT

Dette indlæg blev udgivet i Out of the darkness, Samlingen, Udstillinger, Wunderkammer den af .

Spørgsmål: “Har I så mere kunst stående på loftet eller i kælderen?”
Svar: ”Det kan man godt sige. Over 8000 værker.”

Spørgsmålet kom efter en omvisning i ARoS’ to nuværende samlingsudstillinger, som jo langt fra viser hele samlingen, men blot er et udpluk. Men hvordan plukker man i 8000 værker? Og hvordan viser man udvalget frem?

KRONOLOGI VS. ANARKI?
På ARoS kan man i øjeblikket opleve to meget forskellige måder at fremvise værker fra samlingen på.
FRA ABILDGAARD TIL KIRKEBY er arrangeret mere eller mindre kronologisk. Den fører publikum igennem kunstens udvikling fra 1700-tallets klassicistiske værker, over guldalderen til modernismen, og det abstrakte maleri, for at runde af med surrealismen og Kirkebys ekspressive udforskning af forskellige medier.
Kunne kuratorerne have valgt andre værker? Sagtens.
Udstillingen er deres kvalificerede bud på, hvilke værker der bedst viser hvordan maleriet har ændret sig over tid. Og som slet og ret er gode værker, der giver publikum en oplevelse.
Ikke altid den nemmeste opgave!

I udstillingen OUT OF THE DARKNESS er der også tale om værker, som er indkøbt af museet. Men kronologien er væk. Det første værk er fra 2005, det sidste fra 1814. Fokus er altså ikke på den historiske kontekst og kunsthistoriske udvikling, som værkerne er blevet skabt i, men på værket i sig selv og den oplevelse som det giver sin beskuer.

STOP! ”Værket i sig selv”. Det lyder smukt, men det er en illusion. For der er altid en kontekst. Selvom OUT OF THE DARKNESS ikke beretter om tiden, hvor værkerne blev lavet, eller om kunstnerindividerne bag, så er værkerne ikke vokset naturligt op af gulvet, som svampe. De er nøje udvalgt. Placeret i en bevidst rækkefølge, i iscenesatte rum. Lys, tæpper, gardiner, vægfarver og arkitektur understøtter en fortælling og en oplevelse. Beskueren bliver måske ikke belært om kunsthistorien, men han/hun bliver alligevel ledt. KOM…denne vej….bare rundt om hjørnet og videre…. SE!

WUNDER… HVAD FOR NOGET?
Et særligt rum for mig i OUT OF THE DARKNESS udstillingen er Wunderkammeret. Efter at have passeret 3 dunkle rum (og en gang) med i alt blot 8 værker, mødes man her af lyset og hylder fyldt med godt 220 værker. Bum!

Et wunderkammer var fra omkring midten af 1500-tallet en slags ’showroom’, hvor kongelige og andre rige mæcener stolt kunne fremvise deres private samlinger. Mange museer bygger videre på den type samlinger, der i tiden omkring den franske revolution, i slutningen af 1700-tallet, i det meste af Europa blev givet videre til staten. Samlingerne forvandlede sig fra at være private og lukkede, til at være åbne og offentligt tilgængelige museer. Sådan er de fleste museer blevet til.
I wunderkammerets tid var samlingerne ikke som i dag adskilt i kategorier som fx kunst, naturvidenskab og arkæologi, men en stor pærevælling af objekter – wunderkammeret var hele verden i lille format.

i BLOGGEN, foto Anders Sune Berg

ARoS’ wunderkammer holder sig til en kategori – kunst. Men det blander og sidestiller værker, som ligger fjernt fra hinanden i tid og udtryk. Videokunst og keramik, Hauptmann (1911-1984) og Raddum (1973-) deler hylde. Kronologien og måske endda logikken er aflivet, til fordel for en narrativ fortælling.

MÅ MAN DET?
Er det ikke synd for værkerne og kunstnerne bag på den måde at ”kaste” dem sammen?

Efter min mening er det netop museets opgave at vise sin samling fra nye vinkler og i nye sammenstillinger. Neutralitet er en illusion.

Personligt har jeg i wunderkammeret opdaget værker jeg ikke anede museet ejede. Som et nørdet barn i en kunsthistorisk slikbutik har jeg derfor været på skattejagt i hylderne og udvalgt 20 værker, som jeg sammen med kunstfaglig assistent Ellen D.S. Langvold vil se nærmere på i kommende blogs. Jeg lover de bliver lidt kortere. Se dem alle under WUNDERKAMMER her på bloggen.