The Art Farm – en rejseberetning fra Canada

Dette indlæg blev udgivet i Rejser, Udstillinger og tagget , den af .

”Sure, just don’t put them on your blog”, svarede George Bures Miller, da jeg spurgte, om jeg måtte tage et par billeder af The Art Farm, stedet i den lille by Grindrod, hvor kunstnerparret Janet Cardiff og George Bures Miller til dagligt bor og arbejder. 

Fra studiets terrasse betragtede jeg bjergene, anlægget med det høje græs, frugttræerne og stien, der førte ned til floden bag buskadset. På parkeringspladsen foran den store lade stod en turkis og cremefarvet campingvogn fra 70’erne, ikke langt fra værket Ship of Fools, der længere henne stod skjult under en grøn presenning. Jeg tog et par billeder af området, af hovedhuset, laden og haven med blomster og urter og pakkede min iPhone væk, velvidende at blogindlægget, som jeg havde lovet at skrive, ville blive uden billeder.

George viste mig rundt på The Art Farm. På hylder og arbejdsborde stod gamle grammofoner, kasser med ledninger og elektronisk udstyr, musikinstrumenter, højtalere og forstærkere. Fra baglokalet, hvor assistenen Marika arbejdede på nogle små figurer i gips, strømmede lyden af energiske rock-toner ud af radioen. George fortalte om det nye værk, der stod midt på gulvet, en hemmelighed, som jeg har lovet at holde. I sollyset, der dannede et smukt mønster på det grå betongulv, sad den røde kat Tieger og slikkede sin pels. Zev, kunstnernes Studio Manager og min tætteste samarbejdspartner, kom med nyt fra Janet. Hun befandt sig i New York for at deltage i en prisoverrækkelse på MoMa, der ønskede at hylde hende. Hun var taget afsted allerede to dage efter åbningen i Vancouver og havde fået en slem forkølelse.

Efter rundvisningen satte vi os over i havestuen. George serverede espresso og drømmekage og jeg tog mit materiale frem, ideer til katalogets layout, arkitekturplanen og en dagsorden med spørgsmål og punkter, vi skulle drøfte. 3 timer senere forlod jeg The Art Farm fuld af indtryk, ny viden og konstruktiv feedback fra George.

Ugen før havde jeg deltaget i åbningen af Cardiff og Millers udstilling Lost in the Memory Palace på Vancouver Art Gallery. Det var en stor oplevelse. Jeg havde hilst på Janet for første gang og værkerne Storm Room, Killing Machine og Opera for a Small Room, som bliver en del af udstillingen på ARoS, fik min fulde opmærksomhed. Et par dage forinden havde jeg spist morgenmad med Zev samt teknikerne Robyn og Carlo, som alle kommer til Aarhus i forbindelse med installeringen af de seks store værker på ARoS. Dagen efter åbningen deltog jeg i en ”artist talk” med Janet og George, der fortalte om deres kunst og virke. Jeg tog grundige notater og bed mærke i Janets kommentar om, at hun altid har elsket at flygte, hvad enten det er gennem gåture, bøger, film eller drømme, og at det først er nu, at hun indser, at det er det hun har gjort med sin kunst i løbet af de sidste ti år.

Tilbage i Grindrod, hvor min mand, datter og jeg havde været gæster hos Zev og hans familie i fem dage, blev vi alle inviteret til barbecue-middag hos George. Det var en magisk aften, om end en smule kaotisk med trampolin-hoppende børn, fodbold på plænen og en hærskare af myg, der gik til angreb på vores bare arme og ben. Da børnene blev trætte pakkede vi sammen. Vi satte os ind i Zevs gamle Volkswagen, kørte ned af grusvejen, henover den nedlagte jernbane, der går tværs igennem husets forhave og forbi marken med de tre heste, der gik og græssede i skumringstimen. Det var mit sidste møde med The Art Farm, et legendarisk sted, som jeg aldrig glemmer.