WUNDERKAMMER #11: Skulptur

Dette indlæg blev udgivet i ARoS, Out of the darkness, Samlingen, Wunderkammer og tagget , , den af .

”Kunstens inderste væsen er at gribe mennesket. Er kunst ikke gribende er den simpelthen mislykket”. Sådan udtalte Asger Jorn i 1971, og jeg må indrømme, at jeg er helt enig.

Asger Jorn var medstifter af avantgardebevægelsen Cobra, som var aktiv mellem 1949 og 1951. I dag er Jorn både nationalt og internationalt kendt og fejres netop i år, i anledning af hans 100 år dag, både på Statens Museum for Kunst, København og på Museum Jorn, Silkeborg.

Men Cobra er ikke kun Asger Jorn. Cobrabevægelsen var en sammenslutning af kunstnere fra Danmark, Frankrig, Belgien, Holland og andre lande. Kunstnerne i Cobra gjorde alle op med datidens forestillinger om kunst. Deres inspirationskilder fandt de i børnetegninger, den nordiske mytologi og fremmede og mere primitive kulturer, heriblandt den afrikanske.

En af de fremtrædende kvindelige kunstnere, som var en del af Cobrabevægelsen, var danske Sonja Ferlov. Mange af Ferlovs værker udstråler en enkelthed og styrke, som jeg ikke kan lade være med at blive forelsket i, når jeg ser dem. Ferlovs kunst bærer præg af den afrikanske inspiration. Hun giftede sig med den sydafrikanske skulptør Ernest Mancoba, som var en af inspirationskilderne bag Cobra.

En af grundene til, at jeg finder Ferlovs værker interessante, er hendes arbejde med skulpturen. Hendes fokus ligger ikke i det færdige resultat, men i selv processen.  Denne adskillelse af proces og færdig resultat finder jeg beundringsværdig. Hvorfor? – Jeg ved det ikke helt, måske er det fascinationen over at kunne tillade at blive i processen. En egenskab jeg ville ønske at kunne mestre bedre selv.

FAKTA:

Kunstner: Sonja Ferlov (1911 – 1984)
Titel: Skulptur
Årstal: ca. 1951
Erhvervet: 1974
Materialer m.m.: Patineret bronze

Se alle indlæg om WUNDERKAMMER