WUNDERKAMMER #17: 2004 vs 1972

Dette indlæg blev udgivet i Out of the darkness, Samlingen, Wunderkammer den af .

På en hylde øverst oppe i Wunderkammeret møder to kunstnere hinanden. Norske Fredrik Raddum (til højre) født i 1973 og danske Sven Hauptmann der døde i 1984. De to kunstnere deler ikke tidalder, deres værker deler hverken motiv eller materialer – snarere tværtimod.Raddums univers er helt igennem kunstigt. I farvestrålende epoxy forsøger en tegneserie-agtig figur nærmest at gå i et med naturen, ved at kramme et træ så hårdt, at hans ansigt helt forsvinder ind i stammen. Hauptmanns skulptur er næsten modsat. Brun fra ende til anden, og lavet af naturlige materialer; højst sandsynligt fundne genstande. Resultatet ligner mest af alt en old school primitiv højtaler.

Hvad laver de så på samme hylde?

For mig vidner begge kunstværker om kunstens rod i fantasien og i legen med virkelighed. Ved at twiste genkendelige objekter – mennesket, træet, eller tragten – skabes nye virkeligheder, som samtidigt ved deres blotte eksistens stiller spørgsmålstegn ved vores, ofte stålsatte, opfattelse af hvordan verden er.

Det kan måske virke banalt. Men som mor til et 6-årigt barn bliver jeg hver dag konfronteret med hans evne til at stille spørgsmålstegn ved ALT, og min manglende vilje til at ville tage ALT op til revurdering. Eller måske min manglende fantasi.
Heldigvis findes der mennesker,  som ikke er vokset fra den barnlige nysgerrighed og åbenhed, og som orker at se verden med friske øjne hver dag. Som har dedikeret deres liv til, via deres kunst, at vise os andre at ALT kunne være anderledes.  

FAKTA:

Kunstner: Fredrik Raddum (1973- ) / Sven Hauptmann (1911 – 1984)
Titel: 17.03.04 / Tragt
Årstal: 2004 / 1972
Erhvervet: 2004 / 1976
Materialer m.m.: Figur af støbt epoxy / Træ og metal

Se alle indlæg om WUNDERKAMMER