WUNDERKAMMER #19: Magnetischer Abfall

Dette indlæg blev udgivet i Out of the darkness, Samlingen, Udstillinger, Wunderkammer og tagget den af .

Hvad ville et kunstmuseum være uden en fast samling? Det ville ganske enkelt ikke være et museum. De danske museer er opbygget omkring deres samling og det er på baggrund af den, at blandt andet ARoS har mulighed for at lave nye udstillinger med værker, som både kan være gode, gamle kendinge, men også kunstværker som man ikke har oplevet på museet før. Denne variation opleves når man befinder sig inde i udstillingen Out of the darkness´ Wunderkammer, som viser en bred sammensætning af værker, der enten netop lige har været vist i en anden udstilling og sammenhæng, men også værker som ikke har været vist i de sidste 10 år, og nogle der aldrig har været oppe fra arkiverne før nu.

Sådan er det blandt andet med Joseph Beuys værk Magnetischer Abfall. Joseph Beuys er en af det 20. århundredes mest indflydelsesrige kunstnere, der med sine performances og happenings ændrede kunstscenen radikalt. Beuys er en kunstner, der er bygget myter op omkring. I 1944, under 2. verdenskrig, hvor Beuys var i militæret som pilot, blev hans fly skud ned. Ud fra sin egen beretning af ulykken styrtede flyet ned, og han blev reddet af en gruppe stammefolk. De forbandt hans krop med fedt og filt for at holde den varm. Denne erindring om redningen efter flystyrtet er med til skabe en mystik omkring Beuys som person og kunstner. Virkeligheden forholder sig dog ganske anderledes. Efter Beuys flyulykke blev han fundet og bragt til et militærhospital, hvor han var bevidstløs i flere dage. Men erindringen, eller hallucinationen, har dog haft så stor betydning for Beuys, at mange af hans værker beskæftiger sig med materialerne fedt og filt.

Beuys værker kan i nogle tilfælde være svære at udstille som enkeltstående værker, da de ofte udtrykker sig bedst i sammenhæng og kontekst med andre værker. Det er blandt andet en af grundene til, at der går længe imellem at hans værker i ARoS’ samling udstilles. Her gør Wunderkammer udstillingsprincippet sig godt, da der kan sammensættes mange forskellige kunstarter og udtryksformer i et samlet rum.

Er der en særlig måde, I godt kan lide at se kunst blive udstillet på?

FAKTA:

Kunstner: Joseph Beuys (1921- 1986)
Titel: Magnetischer Abfall
Årstal: ca. 1975
Erhvervet: 1980
Materialer m.m.: Papæske, støbejern, karton og papir.